• Sorteren:
  • meer filters minder filters
Sale Alles ongedaan maken

2 zoekresultaten

Binnenbanden voor MTB, racefiets en trekkingfiets

Fietsbinnenbanden voor de wielersport


Binnenbanden voor MTB, racefiets, BMX, trekking- en reisfiets


De binnenbanden van een fiets zijn meestal gemaakt van butyl of rubber. Binnenbanden van butyl warmen niet zo gemakkelijk op, hebben een zeer stabiele luchtdruk en zijn voordelig te fabriceren. Binnenbanden van latex verliezen de lucht sneller. Hoewel ze lichter zijn en minder rolweerstand bieden, zijn ze door het snelle opwarmen risicovol bij velgremmen. Er zijn verschillende robuuste binnenbanden voor BMX, mountainbike, race- en trekking. Heeft u voor racen eerder lichte binnenbanden nodig, voor rijden op ruw terrein zoals bij mountainbiking, zijn robuustere binnenbanden geschikter.

Heb je vragen over fietsbinnenbanden?

Wat kost een binnenband?
Een klassieke butylbinnenband is meestal niet duurder dan 10 euro, extra lichte modellen zijn iets duurder. Met ongeveer 20 euro zijn latex tubes van hoge kwaliteit nog iets duurder. Het einde van de prijsklasse wordt gemarkeerd door de ultralichte thermoplastische binnenbanden, die 30 euro of meer kunnen kosten.
Hoe kan ik een fietsbinnenband vervangen?

Om een binnenband te verwisselen heb je naast de reserveband en een fietspomp meestal alleen een set bandenlichters nodig; eventueel ook gereedschap om het wiel te verwijderen. Zodra het wiel is verwijderd, haal je eerst de band van de velg:

  1. Laat de band leeglopen, druk de zijwanden van de band naar het midden van de velg.
  2. Plaats de bandenlichter onder de rand van de band en haal hem over de velgrand.
  3. Ga, indien beschikbaar, op dezelfde manier te werk met een tweede bandenlichter 10 cm verderop.
  4. Trek de bandenlichter langs de velg om de band los te maken.

Verwijder nu de defecte binnenband, controleer de binnenkant van de buitenband op vreemde voorwerpen (steentjes, splinters etc.) en breng de vervangende binnenband losjes in vorm met de pomp. Klaar om te plaatsen:

  1. Breng de band aan één kant rondom in het midden van de velg.
  2. Leg de binnenband in het velgbed beginnend bij het ventiel, voorkom plooien.
  3. Druk nu ook de tweede zijde van de band in het midden van de velg - begin tegenover het ventiel.
  4. Voor het laatste, moeilijke deel gebruik je de bandenlichter als hefboom.

Rol de band nu helemaal rond om te controleren of de binnenband nergens klem zit. Oppompen, wiel monteren, en je kunt weer fietsen.

Butyl, latex of thermoplastisch? Welke binnenband is de juiste?
Klassieke butylbinnenbanden met hun karakteristieke zwarte kleur domineren de markt. Wie gewicht wil besparen en minder lekgevoelige fietsbinnenbanden wil, kiest traditioneel voor het duurdere alternatief van latex of, meer recent, thermoplastic. Beide soorten binnenbanden hebben door hun flexibiliteit ook een positieve invloed op de rolweerstand van de band. Je moet de latex binnenband echter regelmatiger oppompen dan een butyl binnenband. Voor velen is een lichtgewicht, compacte latex of thermoplastische binnenband een standaardreserveonderdeel in de bagage.
Hoe vind ik de juiste binnenbandmaat voor mijn banden?
De maatspecificaties voor fietsbinnenbanden zijn van/tot reeksen, d.w.z. zij verwijzen reeds naar de maat van de fietsband. Een binnenband met de specificatie ‘700 x 28 - 45 C’ is bijvoorbeeld geschikt voor trekkingbanden met wielmaat 700 C (komt overeen met de gebruikelijke 28 inch wielen) en een breedte tussen 28 en 45 mm. De wielmaat is altijd vooraf bepaald, de breedte is variabel. Hetzelfde geldt voor de andere maatsystemen: De ETRTO-aanduiding voor het bovenstaande voorbeeld zou dus ‘28-622 -> 47-622’ zijn. De maat van de band wordt gewoonlijk in verschillende notaties of maatsystemen op de band gedrukt. In grensgevallen kun je beter kiezen voor de eerstvolgende grotere binnenbandmaat.
Wat zijn de verschillen in fietsventielen?

Voor tweewielers onderscheiden we in principe drie verschillende soorten ventielen: presta, schrader en dunlop. De belangrijkste verschillen staan duidelijk vermeld in de tabel.

BenamingenGebruikVelgboorgatLuchtdrukVoordelen/Nadelen
sclaverandventiel
(sv, ook: Frans ventiel,
prestaventiel, raceventiel)
Racefietsen
Mountainbikes
Gravelbikes
Ø 6,5 mmtot ca. 15 bar+ smal
+ drukbestendig
- gevoelig voor lekrijden
autoventiel
(av, ook: schraderventiel)
Mountainbikes
Reisfietsen
Cargobikes
Ø 8,5 mmtot ca. 10 bar + robuust
+ oppompen mogelijk bij tankstations
- niet met alle luchtpompen compatibel
dunlopventie
(dv, ook: blitzventiel, fietsventiel)
Alledaagse fietsen
Stadsfietsen
Trekkingfietsen
Ø 8,5 mmtot ca. 6 bar+ eenvoudig in gebruik
- druk niet nauwkeurig afleesbaar