B-keuze Alles ongedaan maken

0 zoekresultaten

DE GRONDSLAGEN VAN FIETSREMMEN

Elke fiets waarmee je deelneemt aan het openbare wegverkeer moet voorzien zijn van fietsremmen. Dat ligt ook voor de hand: ze dragen in wezenelijke mate bij aan jouw veiligheid op de fiets. Fietsremmen zijn er niet alleen om de fiets af te remmen, maar leveren ook een belangrijke bijdrage aan de rijefficiëntie. Correcte en weloverwogen remacties verhogen het rijplezier en kunnen tijdens wedstrijden het verschil maken tussen winnen en verliezen.


SOORTEN FIETSREMMEN

Het principe van een voertuigrem is eenvoudig: Om een voertuig tot stilstand te laten komen, moet de snelheid door wrijving worden verminderd. Op een fiets nemen de fietsremmen deze functie voor hun rekening. Er wordt een fundamenteel onderscheid gemaakt tussen twee soorten fietsremmen:

  1. De zogenaamde velgrem gebruikt remblokjes direct op de velg en wordt bediend via de remhendels op het stuur.
  2. Bij de naafrem loopt het remmechanisme in of dicht bij de naaf van het wiel. Bediening is mogelijk via remhendels, maar ook door achteruit te trappen. Een gangbaar type naafrem is de schijfrem.
Zowel velg- als naafremmen kunnen in verdere categorieën worden onderverdeeld - sommige daarvan, zoals terugtrapremmen en rollerbrakes, worden echter als verouderd beschouwd en vind je nu nauwelijks nog op fietsen. Moderner en wijdverbreider zijn velgremmen en ook schijfremmen.


VELGREMMEN: DE VERSCHILLEN TUSSEN REMHOEF EN CANTILEVER

De velgrem werkt via remblokjes die - zodra je de remhendel bedient - op de velgranden van het wiel drukken. Er zijn veel verschillende soorten velgremmen, afhankelijk van het ontwerp en de plaats van montage. De twee belangrijkste zijn de remhoeven en de cantileverrem. Kenmerkend voor de remhoef (ook wel side-pull- of centre-pull-rem genoemd) is dat hij met één enkele schroef aan de rembrug of vorkkroon is bevestigd - zo vormt de hele fietsrem één geheel. Zoals de naam al zegt, hebben ze een hoefachtig mechanisme.
De cantilever-rem daarentegen heeft twee afzonderlijke remarmen die elk aan één kant van de velg zijn gemonteerd. Voor de montage heb je speciale bevestigingsnokjes nodig op het frame of de vork van je fiets. Als je een cantileverrem wilt kopen, moet je eerst nagaan of deze op je fiets kan worden gemonteerd. Binnen de cantileverremmen kunnen vier subcategorieën worden onderscheiden. De traditionele middenkabelremmen en V-remmen hebben de overhand gekregen. Door het ontwerp zijn bij het gebruik van V-brakes speciale remhendels nodig. De U-brakes, populair in de jaren 80, spelen vandaag geen rol meer.
Typische V-Brakes:

  • Shimano Alivio BR-T4000
  • Shimano Deore BR-T610
  • Shimano Deore XT BR-T780

MAGURA HS, DE HYDRAULISCHE VELGREM VOOR VEELFIETSERS

Hydraulische velgremmen zoals de Magura HS33 zijn iets minder gevoelig en sterker dan de klassieke remhoeven en cantileverremmen, omdat hier de kracht niet mechanisch maar via een vloeistof wordt overgebracht. Deze fietsremmen scoren dus met hun enorme remkracht en bijzonder goede dosering van de remkracht. Hydraulische remmen zijn bijzonder populair voor e-bikes, omdat mechanische fietsremmen hier hun grenzen bereiken: met een toegestaan totaalgewicht van maximaal 140 kilo zijn e-bikes gewoon te zwaar.


SCHIJFREMMEN: FIETSREMMEN VOOR ALLE WEERSOMSTANDIGHEDEN

Schijfremmen worden vooral gebruikt op mountainbikes, cyclocrossfietsen en e-bikes. Deze overtuigen met een hoog, minder weersafhankelijk remvermogen en een zeer goede dosering. De remkracht wordt overgebracht op de remschijf - en niet op de remflank zoals bij velgremmen. Dit beschermt niet alleen de velg, maar stelt fabrikanten ook in staat wielen te ontwikkelen die lichter en stijver zijn. Speciale disc-velgen zoals de DT Swiss 545D of Spike Race28 Evo kunnen daarom alleen met schijfremmen worden gebruikt.

MECHANISCHE EN HYDRAULISCHE FIETSREMMEN

De schijfrem bestaat uit de remhendel, de remklauw, de remschijf en de remleiding, of -kabel. Juist op dit punt moet een onderscheid worden gemaakt tussen de hydraulische en de mechanische variant. Bij de mechanische schijfrem worden de zuigers, die op hun beurt de remblokken tegen de remschijf drukken, in werking gesteld door de zogenaamde bowdenkabel. De hydraulische versie daarentegen gebruikt, afhankelijk van het model, een speciale DOT-remvloeistof of minerale olie in plaats van de kabel. Hydraulische schijfremmen zijn zeer betrouwbaar en lopen soepel - mits ze vakkundig worden gemonteerd en regelmatig worden ontlucht. Ze bieden een ideaal drukpunt, zelfs bij langere afdalingen.


REMKLAUW: DE VERSCHILLENDE SCHIJFREMMEN IN ÉÉN OOGOPSLAG

Bij de keuze voor een remklauw moet je altijd aandacht besteden aan de bevestiging. De verschillende normen kunnen niet altijd worden gecombineerd met adapters. Afhankelijk van het frame of de vork van je fiets, zijn er de volgende types: postmount, flatmount of IS2000. Waar bij het postmount-systeem de bevestigingsbouten evenwijdig aan het wiel lopen (de bouten komen van boven of schuin van voren), lopen bij de IS2000-standaard de bouten evenwijdig aan de as, d.w.z. 90 graden verschoven. Het flatmount-systeem is qua ontwerp vergelijkbaar met de postmount-standaard. Dit moderne systeem, dat is ontwikkeld voor racefietsen, maakt indruk met zijn extreem platte ontwerp en de kleinere tussenruimte tussen de gaten, waardoor schijfremmen ook kunnen worden gebruikt als de ruimte beperkt is.


REMSCHIJVEN VOOR FIETSREMMEN: MEER DAN ALLEEN EEN ROND STUK METAAL

Hoge remkrachten, extreme wrijvingswarmte en sterke temperatuurschommelingen vergen veel van remschijven. Het remoppervlak is meestal gemaakt van roestvrij staal. Uitgefreesde zones en gietvormen bevorderen de warmteafvoer. Afhankelijk van de naaf kunnen de remblokken worden gemonteerd met een centerlock of een 6-gaats bevestiging. De centerlock standaard is duidelijk herkenbaar aan het multi-tandprofiel en de grote vergrendelring.

Goed om te weten: Met behulp van een speciale adapter (bijv. Shimano SM-RT-AD05 center lock adapter) kunnen indien nodig ook 6-gaats remschijven op center lock naven worden gemonteerd.


De meeste remschijven zijn gemaakt van roestvrij staal. Centerlock remschijven zijn echter meestal niet uit één stuk, maar hebben een afzonderlijke drager. Deze zogenaamde spider is vastgeklonken aan de buitenste schijf.


DE JUISTE SCHIJFDIAMETER BEPALEN

Afhankelijk van de eisen en de toepassing worden verschillende remschijfdiameters gebruikt. De schijfdiameter is in principe afhankelijk van de vereiste remkracht. De maximale afmeting van de remschijf wordt uitdrukkelijk gespecificeerd door de frame- en vorkfabrikanten. In geen geval mag je de grootst mogelijke schijfdiameter overschrijden, omdat anders - door de extra belasting - onherstelbare schade aan het frame of de vork kan ontstaan.


REMBLOKKEN VOOR FIETSREMMEN: VOLDOE AAN ELKE EIS

Ongeacht of het velg- of schijfremmen zijn: De remkracht kan worden geoptimaliseerd naar gelang van het toepassingsgebied. Remblokken met een aangepaste rubbersamenstelling zorgen bij velgremmen voor meer remkracht in natte omstandigheden. Maar ook op het gebied van dosering, levensduur en remgedrag in droge omstandigheden is een grote verscheidenheid aan oplossingen te vinden. Je moet er echter altijd rekening mee houden dat het remblokje op de velg moet passen. Schijfremmen bieden een bijzonder breed scala aan remblokken.
. Er bestaat een fundamenteel onderscheid tussen organische en gesinterde blokken. Organische remblokken bevatten een hoger percentage hars en glasvezel en hebben meer bite en een aangenaam geluid. Zij zijn echter zeer gevoelig voor temperatuur. Gesinterde remblokken daarentegen zijn bestand tegen aanzienlijk hogere temperaturen en derhalve geschikt voor hoge eisen of lange afdalingen. De extra metaalelementen in gesinterde remblokken verlengen de levensduur, maar af en toe bevestigen ze remmanoeuvres met een piepend geluid. Een goed compromis vormen semi-metalen remblokken zoals de ROSE Disc remblokken, die een optimaal remvermogen combineren met een lange levensduur en slechts weinig geluidsontwikkeling. Het metaalgehalte van halfmetalen remblokken varieert van ongeveer 30 procent tot 65 procent, afhankelijk van de fabrikant en het model fietsrem.


SHIFERSETS: ERGONOMIE VOOR MEER RIJCOMFORT

Een fietsrem, mechanisch of hydraulisch, velgrem of schijfrem, kan niet functioneren zonder remhendel. Ergonomische remhendels zijn prettig beet te pakken en zorgen voor een beter gevoel bij het remmen. Bij fietsen met een recht stuur, zoals mountainbikes of stadsfietsen, zijn de remhendels en schakelverstellers in de regel afzonderlijke onderdelen.
Op racefietsen, cyclocrossfietsen of gravelbikes met het daar gebruikelijke racefietsstuur, ook wel drop bar genoemd, is dat anders. Hierbij worden zogenaamde rem-schakelcombinaties gebruikt, waarbij de schakelhendels in de remhendel zijn geïntegreerd. Wat de bediening van de geïntegreerde versnellingshendel betreft, verschillen de oplossingen van de fabrikanten echter van elkaar.


WELKE FIETSREMMEN ZIJN BETER: SCHRIJFREMMEN OF VELGREMMEN?

Over het algemeen geldt: De schijfrem heeft de modernere technologie en wordt steeds populairder. Toch gebruiken veel fietsers nog steeds de velgrem. Dit is vooral te danken aan het lage gewicht, de lage prijs en de technologie van deze fietsrem. Aangezien de remkracht wordt overgebracht van de rubberblokken op de velgrand, zijn hieraan echter ook nadelen verbonden: In tegenstelling tot de schijfrem is het remeffect lager in natte omstandigheden. De remedie zijn speciale remblokken met een geoptimaliseerde rubbersamenstelling. Een ander nadeel is de hoge slijtage en - een aspect dat vooral voor frequente bestuurders een aanslag is op de portemonnee - de slijtage van de velgrand door de wrijving. Speciale velgen met keramische coating gaan aanzienlijk langer mee, maar vereisen aangepaste remblokken.
Het is dus niet echt mogelijk om te zeggen of schijfremmen of velgremmen beter zijn. Welk remtype uiteindelijk beter voor jou is, hangt af van je eisen en het gebruik van je fiets. Schijfremmen beginnen nu standaard te worden op bijna alle soorten fietsen. Op mountainbikes bijvoorbeeld is de schijfrem standaard, op trekking- en stadsfietsen zijn beide types te vinden en zelfs in de racefietssector worden schijfremmen steeds populairder.