Schijfremmen correct inremmen en inrijden - stap voor stap uitgelegd

Moderne stadsfietsen, trekkingfietsen, mountainbikes en e-bikes: veel hoogwaardige fietsen hebben tegenwoordig schijfremmen. Wat mij bij elke type fiets tot een overtuigd schijfremfanaat maakt, is de remkracht die onder alle weersomstandigheden constant is. En daar is maar weinig inspanning voor nodig. Vooral in de regen in het vaak hectische stadsverkeer of bij langere afdalingen op de racefiets, geeft een schijfrem mij de nodige veiligheid en controle over mijn fiets. Let er bij een nieuwe fiets met schijfremmen op dat je de remmen eerst goed inremt. Het doel van inremmen is dat de remmen optimaal functioneren en geen piepgeluiden maken.


1. Remblokken en -schijven inrijden

Allereerst is het goed te weten dat er verschillende soorten remblokken zijn. Er wordt verschil gemaakt tussen ’organische’ en ’gesinterde’ remblokken. Organische remblokken bestaan uit verschillende materialen uit de organische chemie. Gesinterde remblokken bestaan uit gesinterde metalen. Deze metalen worden met veel druk en hitte samengeperst. Beide soorten remblokken moeten tijdens de eerste ritten worden ingereden.

Laat hiertoe de rem iets slepen terwijl je langzaam rijdt, om microscopisch kleine oneffenheden van de remblokken en de remschijf te laten verdwijnen.

Begin dan met inremmen.

  • Rem op het vlakke ca. 15 keer af vanaf een snelheid van 25 km/h.
  • Rijd je bij een helling naar beneden, kun je de rem meerdere keren aantrekken en weer loslaten.

Belangrijk! Rem niet zolang totdat de fiets tot stilstand komt. Het is eveneens gemakkelijker je eerst op één rem te concentreren. Mijn advies is om eerst de achterrem in te remmen en dan de voorrem, zodat je aan de feedback van de rem kunt remmen.

2. Scorching van de remmen (organische remmen)

Na het inrijden moet bij organische remmen het zogenaamde scorching plaatsvinden. De voor- en achterrem moeten afzonderlijk over een langere afstand worden opgewarmd. Doet dat zolang de remmen warm genoeg zijn voor het scorching. De remblokken mogen niet oververhit raken om verglazing te voorkomen.

Als je de remblokken vervangt, dien je deze procedure te herhalen.


Wist je dat?

Wat velen niet weten (ik ook niet voordat ik deze blog schreef): De eerste mechanische schijfrem voor fietsen werd in 1989 door de Tsjech Bob Sticha aan een racefiets gemonteerd. In de jaren '90 vond dit idee, dat aanvankelijk zelfs door de vakpers sceptisch werd ontvangen, zijn intrede bij mountainbikes. De eerste serie remmen werden destijds geproduceerd door Formula, Sachs en Hope. Voor mountainbikes is de schijfrem al enkele jaren standaard, in de midden- en hogere prijsklassen uitsluitend als hydraulische schijfrem. Sinds het seizoen 2010/11 staat de UCI het gebruik van schijfremmen ook toe voor veldritwedstrijden. Sindsdien wint deze technologie ook terrein in het wegwielrennen.


Veel plezier bij het fietsen en remmen!