•  50,000 artikelen direct op voorraad
  •  Gratis retourneren
  •  Individueel advies bij aankoop van een fiets
  •  1 maand recht op retournering

Powerbar
Vochtinname tijdens het sporten

Ook dit jaar vergt de Tour de France weer alles van haar deelnemers. In totaal 3521 kilometer, etappes met een lengte tot 220 km en bergetappes met 4600 hoogtemeters. Alleen uit deze aantallen blijkt al welke prestaties van de renners wordt verwacht. Bij het seizoenshoogtepunt in Frankrijk zal voor de vochtinname opnieuw een centrale rol spelen. Bij een tekort aan vocht voelt een belasting zwaarder aan dan dat deze daadwerkelijk is. Een ervaring die nagenoeg elke sporter al eens heeft opgedaan.

Zweten is een van de belangrijkste mechanismes om het lichaam tegen oververhitting te beschermen. Intensieve en langdurige inspanningen – en dat bij hoge temperaturen – kunnen leiden tot het verlies van veel vocht. Dit is o.a. afhankelijk van de intensiteit van de inspanning, externe omstandigheden zoals klimaat en hoogte, je fitheid en het lichaamsgewicht. Per uur sporten kun je zo van 0,5 tot meer dan 2 liter sport per uur verliezen.

Een gebrek aan vocht c.q. water (dehydratie) behoort tijdens langdurige inspanning tot de meest voorkomende oorzaken voor uitputtingsverschijnselen en afnemende prestaties. Een vochtverlies van 3 % van het lichaamsgewicht kan tijdens het sporten, vooral bij warme temperaturen, reeds de fysieke en mentale prestatievermogen beïnvloeden. Voor, tijdens en na het sporten is daarom het innemen van voldoende vocht van groot belang.

Bekijk ons aanbod!