•  50,000 artikelen direct op voorraad
  •  Gratis retourneren
  •  Individueel advies bij aankoop van een fiets
  •  1 maand recht op retournering
  •  Fietsmontage in Duitsland

MAIK THE MECHANIC
Verende voorvork en achtervorkdemper instellen

DE BESTE FULLY KOM NIET TOT ZIJN RECHT ALS DE VERING EN DEMPING NIET GOED ZIJN AFGESTELD. MAIK THE MECHANIC LAAT ZIEN HOE GEMAKKLIJK EN MET HOE WEINIG HANDELINGEN JE VORK EN DEMPER INSTELT ZODAT JE ALLES UIT JE FIETS KUNT HALEN.


Stap 1: Schuif bij een voorvork met een verstelbare veerweg de vork volledig uit. Open indien aanwezig de compressie of het platform in zijn geheel. Stel de aanbevolen luchtdruk van de fabrikant in. Deze informatie vind je op de voorvork of in de handleiding.



Stap 2: Laat iemand de fiets aan het stuur vasthouden of plaats de fiets tegen een muur. Ga met volledig uitrusting op het zadel zitten en neem een fietshouding in. Beweeg van boven naar beneden om de verende elementen in te laten veren.



Stap 3: Blijf stil zitten en schuif de rubberen ring op de binnenpoten (gebruik een kabelbinder als deze niet aanwezig is) helemaal naar beneden.



Stap 4: Stap voorzichtig van de fiets zonder dat de rubberen ring verschuift.



Stap 5: De afstand tussen buitenpootafdichting en rubberen ring is de sag. Deze moet zich tussen 20 tot 30 procent van de totale veerweg bevinden. (Als er geen sag-aanduiding op de binnenpooten staat, gebruik dan voor het meten een liniaal.) Laat wat lucht ontsnappen als de sag onder de 20 procent ligt. Pomp er wat lucht bij als de sag boven de 30 procent ligt.


REBOUND VAN DE VOORVORK INSTELLEN


Stap 1: De rebound regelt de uitveersnelheid van de voorvork. De knop waarmee je de rebound instelt is meestal rood. Voor het instellen moet de rebound volledig geopend worden.



Stap 2: Duw het stuur snel en dynamisch naar beneden om de vork in te laten veren. Laat bij het uitveren het stuur los en let erop dat het voorwiel niet van de grond afkomt. Als het voorwiel het contact met de bodem verliest, draai de rebound dan aan zodat de uitveersnelheid wordt gereduceerd. Herhaal deze stappen zolang totdat het voorwiel niet meer van de grond afkomt.

Als de voorvork over een afzonderlijke compressiedemping beschikt, kan deze ook ingesteld worden. Hoe harder de instelling, hoe minder de voorvork inveert als je op de pedalen staat. Het comfort is dan echter ook wat lager.


NEGATIEVE VEERWEG (SAG) VAN DE DEMPER INSTELLEN


Stap 1: Stel de aanbevolen luchtdruk van de fabrikant in.



Stap 2: Ga in fietshouding op het zadel zitten en laten de verende elementen enkele malen inveren.



Stap 3: Schuif al zittend de rubberen ring op de demper naar beneden en stap voorzichtig af.



Stap 4: De sag van de demper is afhankelijk van het gebruiksdoel. Je kunt de volgende richtwaarden hanteren: 15-25% sag bij race/marathon, 20-30% sag bij all mountain/enduro en 30-40% sag bij downhill. Hoe meer veerweg ter beschikking staat, hoe lichter dus de instelling is.


REBOUND VAN DE DEMPER INSTELLEN


Stap 1: Rol met de fiets langzaam van een stoeprand - de demper moet 1,5 keer inveren. Dat betekent dat hij een keer volledig in moet veren en zich dan moet stabiliseren.



Stap 2: Draai de rebound aan als de achtervork vaker veert, zodat de uitveersnelheid wordt gereduceerd. De knop waarmee je de rebound instelt is ook op de demper meestal rood.


Als je met de instelling tevreden bent, is de setup afgerond! Met deze eenvoudige handelingen beschik je over een goede basis setup. Afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur en rijstijl kan de vering ook lichter of harder worden afgesteld.