Duurzaam retourenmanagement bij ROSE

Wij van ROSE zijn er trots op dat wij het eerste Duitse bedrijf uit de fietsindustrie en het tweede bedrijf in totaal zijn dat het keurmerk Save Our Returns heeft gekregen. Daarmee bewijzen we dat wij op een duurzame en verantwoorde manier met retourzendingen omgaan.

De beste retourzending vindt niet plaats

Duitsland was in 2021 Europees kampioen retourzendingen met 530 miljoen teruggestuurde pakketten. Dit is voornamelijk te wijten aan de meestal ontbrekende kosten en de voor de EU gemiddeld lange retourtermijnen. Wie daaronder lijden zijn de grondstoffen, de transportroutes en het klimaat. Alleen al in 2021 veroorzaakten de pakjes ca. 795.000 ton CO2, wat overeenkomt met 135.000 auto's  die een keer rondom de aardbol rijden. De kosten van een enkele retourzending bedragen gemiddeld € 6,95, hoewel dit sterk kan variëren afhankelijk van de grootte van de shop. 

Waarom worden bestelling teruggestuurd?

Er zijn diverse redenen waarom goederen worden geretourneerd. In een onderzoek (Statista, 2022) noemden klanten de volgende redenen:

Hoe kunnen we samen retourzendingen voorkomen?

Voor de meeste klanten is online winkelen vanzelfsprekend geworden. Zelfs met tal van vaste winkels genereren wij bij ROSE tachtig procent van onze omzet via de webshop. Als klanten kleding, accessoires enz. aanschaffen, maken ze vaak een selectie van verschillende maten en modellen en sturen de rest eenvoudig terug met de bijgevoegde retourbon. Zo werkt het bij nagenoeg elke webshop. Om het aantal retourzendingen zo laag mogelijk te houden, bieden wij voor onze producten maattabellen aan. Klanten hoeven alleen maar het meetlint te gebruiken om voor zichzelf de juiste maat te vinden. In Duitsland wordt bijna elk vierde pakje teruggestuurd. Samen met jullie lukt het ons bij ROSE dit percentage continu te verlagen zodat we duidelijk onder het Duitse gemiddelde liggen. Dit komt doordat ROSE voortdurend bezig is om ervoor te zorgen dat de klanten de juiste goederen ontvangen en de webshop dienovereenkomstig is ingericht.

En wat als er toch iets moet worden teruggestuurd?

Als producten toch eens moeten worden teruggestuurd, is dat geen probleem. De producten die weer bij ons terugkomen hoeven niet weggegooid te worden. Ze worden door onze medewerkers zorgvuldig bekeken, beoordeeld en niet weggegooid maar opnieuw verpakt. Vervolgens worden ze opnieuw verkocht, eventueel als 2e keus goederen, om de CO2-uitstoot en het grondstoffenverbruik zo laag mogelijk te houden. Wij hebben het Save Our Returns keurmerk gekregen voor ons duurzame retourenmanagement. 

Het retourzending keurmerk van Save Our Returns

Save Our Returns GmbH heeft zich ten doel gesteld bedrijven te helpen onnodige retourzendingen te voorkomen en op duurzame wijze met geretourneerde goederen om te gaan. Hiervoor kent zij het Save Our Returns keurmerk toe aan webshops die aantoonbaar duurzaam met retourzendingen omgaan. De klant kan zo met een zuiver geweten bestellen, zelfs als er wel iets moet worden teruggestuurd.

Duurzaamheid is een van de kernwaarden van ROSE en daarom besteden wij als fietsmerk veel aandacht aan een zo lang mogelijke levenscyclus van een product - ook als dat extra inspanningen vergt. Kwaliteit en ook duurzaamheid van de producten staat bovenaan de prioriteitenlijst bij de selectie van partners evenals de ontwikkeling, montage en productie van onze eigen fietsen, kleding, onderdelen en accessoires.

Op 11 augustus 2022 bezocht een auditor van de DQS GmbH ons in Bocholt en kreeg een beeld van de verwerking van retourzendingen ter plaatse. Na een grondig onderzoek werd het certificaat overhandigd. Bij het online shoppen bij ROSE (en hopelijk in de toekomst in vele andere shops) zullen klanten dus het Save Our Returns keurmerk aantreffen. Zo helpen ze officieel om klimaat en grondstoffen te beschermen en handelaren te ondersteunen die hun verantwoordelijkheid nemen: zowel voor hun producten en service als voor onze wereld.


Referenties:
Asdecker, B./Felch, V./Karl, D. (2022): "European Return-o-Meter – Ergebnisbericht Teil 1: Deutschland vs. Rest-EU"
Statista (2022): Aus welchem Grund haben Sie die im Internet bestellte Ware retourniert?
Save Our Returns (2022)