Trail
Trail
MTB Trail – welke bike past bij mij?
Bonero
vanaf € 1.320,84
vanaf 13,4 kg
aluminium
Geveerde voorvork (140 mm veerweg)
Marzocchi / RockShox
–
–
12 versnellingen (1x12)
SRAM / Shimano
Aluminium 27,5" / 29"
Sunringlé / DT Swiss
Ground Control
vanaf € 1.625,88
vanaf 13,7 kg
aluminium
Geveerde voorvork (120 mm veerweg)
RockShox
Luchtdemper achter (120 mm veerweg)
RockShox
12 versnellingen (1x12)
SRAM / Shimano
aluminium 29"
Sunringlé / DT Swiss
Root Miller
vanaf 2.235,97 €
vanaf 15,2 kg
aluminium
Geveerde voorvork (160 mm veerweg)
RockShox
Luchtdemper achter (150 mm veerweg)
RockShox / FOX
12 versnellingen (1x12)
SRAM / Shimano
aluminium 29"
Sunringlé / DT Swiss / Newmen
Advies
Advies nodig?
Trail-mountainbikes
- Gebruiksdoel: Zowel toertochten als lastige trails in bergachtig terrein
- vering: 130 mm tot 150 mm, hardtail of fully, robuust maar zo licht mogelijk
Trail of Enduro - Wat past bij mij?
Om te beslissen welke fiets geschikt is voor jou, moet je nadenken over waar en wat je voornamelijk fietst. Hier zijn enkele criteria voor ondergronden en rijstijl om je te helpen beslissen tussen trail en enduro.
Trail
- bospaden
- singletrails
- bergtochten
- eerder kleine tot middelgrote sprongen en drops
- ontspannen tochten zonder raceambities met de focus op een leuke, speelse rijstijl
- singletrails
- downhill-trails
- grote sprongen en drops
- minder focus op de beklimmingen
- focus op snelle en technische afdalingen
Kenmerken van de bikes
Over het algemeen zijn trailfietsen uitgerust met lichtgewicht onderdelen die geschikt zijn voor het beoogde gebruik.
Het frame - hardtail of fully?
Beide framevormen zijn te vinden in de trailbikesector. ‘Hardtail’ en ‘Fully’ verwijzen naar twee verschillende soorten mountainbikes, die voornamelijk verschillen in hun vering:
Hardtail MTB’s
De hardtail heeft een verende voorvork en is bijzonder veelzijdig. Hij is zeer geschikt voor het aanleren van een solide basis van rijtechniek – alleen het voorwiel is geveerd.
- ongecompliceerd en onderhoudsarm
- lichter dan de meeste fully’s
- vaak goedkoper in aanschaf
Een fully is, zoals de naam al aangeeft, volledig geveerd – dus met een verende voorvork en een demper achter. Zowel het voor- als het achterwiel is geveerd.
Wat kan een fully:
- meer comfort en rijprestaties voor het beoogde gebruiksdoel
- meer tractie en stabiliteit wat leidt tot hogere snelheden bergaf en meer controle op lastige passages
- Hardtail:
Een hardtail mountainbike heeft alleen vering op de voorvork, terwijl het achterwiel geen vering heeft.
Voordelen:
- efficiëntie: Door hun eenvoudiger ontwerp zijn hardtails vaak lichter en hebben ze minder bewegende onderdelen, wat leidt tot een efficiëntere krachtoverbrenging van de berijder naar de fiets. Dit is vooral handig bij het bergop rijden of op gladde trails.
- weinig onderhoud: Minder bewegende onderdelen betekent vaak minder onderhoud en lagere onderhoudskosten.
- prijs: In de regel zijn hardtails goedkoper dan fully’s met vergelijkbare specificaties.
- veelzijdigheid: Zeer geschikt voor cross-country (XC) en trailrijden, waarbij efficiëntie en directe krachtoverbrenging belangrijk zijn.
- Fully (volledig geveerd):
Een volledig geveerde mountainbike heeft zowel vering op de voorvork als vering op het achterframe.
Voordelen:
- comfort en controle: Biedt betere demping op oneffen terrein, wat resulteert in een comfortabelere en meer gecontroleerde rijervaring. Dit is vooral belangrijk op technisch veeleisende trails en afdalingsroutes.
- tractie: De vering op het achterwiel helpt het contact met de grond te verbeteren en de tractie te verhogen, wat vooral gunstig is op gladde of steile wegen.
- handling: Betere handling van obstakels dankzij de extra vering aan de achterkant, wat resulteert in een stabielere rit..
- aanpassingsvermogen: Geschikt voor veeleisend terrein zoals downhill, enduro of all-mountain, waar handling en demping cruciaal zijn.
De keuze tussen een hardtail en een fully hangt daarom af van de rijomstandigheden en rijstijl van je voorkeur. Hardtails zijn vaak een goede keuze voor beginners of voor bikers die voornamelijk op vlakkere trails rijden of voor training, terwijl fully’s ontworpen zijn voor bikers die meer comfort, tractie en controle nodig hebben op technisch veeleisende trails.
Trail
- lichter
- steilere stuurhoek → wendbaarder stuurgedrag op smalle singletrails
- steilere zithoek → goede krachtoverbrenging bij het trappen
- kortere wielbasis → speelsere rijervaring
- lager crankstel → stabiel rijgedrag in bochten
Wielen, banden en bandenmaat: 27,5" of 29"?
27,5" banden geven je fiets een speelser en wendbaarder rijgedrag, vooral op krappe paden of in bochten, terwijl 29" wielen je een zeer veilige rit geven, vooral wanneer het er ruw en snel aan toe gaat. Je lichaamslengte kan een rol spelen, want een te grote fiets kan log lijken en moeilijker onder controle te houden zijn.
Velgen
Lichtere velgen zijn vaker te vinden op trailfietsen, omdat ze hier minder harde klappen moeten incasseren en samen met de lichtere onderdelen zorgen voor de goede klimeigenschappen van de fietsen.
Banden
De lichtere band van de trailfiets is iets gevoeliger voor lekrijden als het terrein ruiger wordt, maar geeft je fiets een levendig en wendbaar rijgevoel omdat je er merkbaar sneller mee accelereert.
Trail
- lichter karkas → lichtere band in totaal
- fijner profiel → beter loopvlak = minder rolweerstand
- smallere banden → minder rolweerstand
- hardere rubbersamenstellingen → duurzamer
Vering en demping
De vering en demping van een mountainbike zijn een essentieel onderdeel dat de rijeigenschappen en het comfort van de fiets aanzienlijk beïnvloedt. Deze bestaat voornamelijk uit de vering, die ervoor zorgt dat de fiets schokken en hobbels op het parcours kan opvangen. Er zijn fundamentele verschillen tussen hardtail en fully mountainbikes:
Hardtail
Een hardtail-mountainbike heeft alleen vering op de voorvork, terwijl het achterwiel stijf is.
- onderdelen van de vering bij een hardtail:
- verende voorvork: De verende voorvork bevindt zich aan de voorkant van de fiets en bestaat uit twee vorkpoten die de as van het voorwiel vasthouden. Hij is uitgerust met een veersysteem op basis van een stalen veer of luchtveer en heeft ook een dempingssysteem dat de uitveersnelheid van de veer regelt.
- Fveerweg: De veerweg varieert meestal tussen 80 mm en 140 mm, afhankelijk van het gebruiksgebied van de fiets (bijv. cross-country, trail).
- instelmogelijkheden: Veel verende vorken bieden instelmogelijkheden voor de ingaande fase (hoe snel de vering wordt samengedrukt) en de uitgaande fase (hoe snel de vering wordt uitgeschoven), evenals de optie om de voorspanning aan te passen bij luchtgeveerde vorken.
Fully (volledig geveerd)
Een volledig geveerde mountainbike heeft vering op zowel de voorvork als het achterste deel van het frame.
- onderdelen van de vering en demping bij een fully:
- verende voorvork: zoals de hardtail, maar vaak met meer veerweg (120 mm tot 200 mm), afhankelijk van het gebruiksgebied (bijv. trail, enduro, downhill).
- achtervering: Bestaat uit een demper en een achtervorkdriehoek, die er in verschillende uitvoeringen kan zijn (bijv. vier-link, enkel-link).
- demper: De demper kan ook worden uitgerust met stalen veren of luchtveren en biedt verschillende instelmogelijkheden voor compressie en rebound.
- veerweg: De veerweg van de achtervork varieert, meestal tussen 100 mm en 200 mm, afhankelijk van het gebruik.
Remmen
Bij schijfremmen kun je over het algemeen onderscheid maken tussen de grootte van de rotors, d.w.z. de remschijven, en het aantal zuigers in de remklauw. Over het algemeen geldt: hoe groter de remschijf, hoe meer remkracht er wordt omgezet. Bij trailbikes zijn de rotors meestal 180 mm tot 200 mm groot en hebben de remklauwen twee of vier remzuigers.
Aandrijving
Het meest gebruikte aandrijfsysteem voor mountainbikes is de singlespeed derailleur. Je schakelt alle versnellingen op de cassette op het achterwiel en hebt maar één kettingblad nodig op de crank.
Voordelen van de singlespeed aandrijving:
- lager gewicht dankzij minder onderdelen
- eenvoudige, intuïtieve bediening – één shifter (of schakelhendel) voor alle versnellingen
- minder foutgevoelig en onderhoudsintensief
- grote bandbreedte tot 520% - dekt zowel zeer lichte als zeer zware versnellingen
Zadelpen
De dropper zadelpen biedt je een aantal voordelen, vooral als je offroad gaat. De ROSE trailbikes zijn daarom standaard uitgerust met een zogenaamde Vario zadelpen.
- kan worden verlaagd zonder af te stappen of te stoppen via een hendel op het stuur
- creëert bewegingsvrijheid en veiligheid op steiler of ruw terrein en bij sprongen
- intuïtieve bediening
De ROSE trailbikes
Bonero – de trail-hardtail voor maximale veelzijdigheid
De Bonero is een trail-hardtail met een aluminium frame, een verstelbare zadelpen en een singlespeed aandrijfsysteem. Deze eigenschappen vullen zijn veelzijdigheid en robuustheid perfect aan:
- aluminium frame: Biedt een goede balans tussen stabiliteit en gewicht, ideaal voor verschillende trailomstandigheden.
- verstelbare zadelpen: Hiermee kan de fietser de zadelhoogte snel aanpassen, wat vooral handig is bij steile afdalingen.
- singlespeed aandrijving: Verlaagt het gewicht, vereenvoudigt de bediening en verbetert de betrouwbaarheid van het aandrijfsysteem.
De Bonero is veelzijdig en biedt zowel beginners als gevorderde rijders een optimale balans tussen downhill-plezier en geschiktheid voor toertochten. Met 140 mm veerweg, agressieve geometrie en maximale veelzijdigheid is hij perfect om je vaardigheden op de fiets te verbeteren en plezier te beleven aan elk avontuur.
Ground Control – de veelzijdige allrounder voor tour en trail
De Ground Control is een veelzijdige fully met een aluminium frame, een verstelbare zadelpen en een singlespeed aandrijfsysteem dat optimaal is ontworpen voor toertochten en trailplezier:
- aluminium frame: Biedt een goede combinatie van kracht en gewicht voor verschillende soorten terrein.
- verstelbare zadelpen: Hiermee kan de zadelhoogte snel worden aangepast, vooral handig bij technische afdalingen.
- singlespeed aandrijving: VVereenvoudigt de bediening en zorgt voor betrouwbare schakelprestaties.
De Ground Control wordt gekenmerkt door een uitgebalanceerde geometrie die uitstekende klimeigenschappen combineert met een wendbaar en speels rijgedrag op de trail. Met 120 mm veerweg voor en achter en de rolkarakteristieken van de 29 inch banden biedt hij voldoende controle en tractie voor veeleisend terrein en ruige afdalingen. Dit maakt hem ideaal voor epische tochten en maximaal rijplezier op de meest uiteenlopende routes.
Root Miller – gemaakt voor extreme Lines in technisch terrein
De Root Miller is een robuuste fully met een aluminium frame, een verstelbare zadelpen en een 1x aandrijfsysteem, die speciaal is ontworpen voor uitdagende Lines in technisch terrein:
- verstelbare zadelpen: Hiermee kun je de zadelhoogte snel en gemakkelijk aanpassen, ideaal voor steile afdalingen en technische passages.
- singlespeed aandrijving: Vereenvoudigt de bediening en verbetert de betrouwbaarheid van het aandrijfsysteem.
De Root Miller maakt indruk met 150 mm veerweg op zowel de voor- als achteras, wat zorgt voor comfort en controle op ruw terrein. De geometrie is ontworpen voor downhill-plezier, maar maakt het ook mogelijk om efficiënt bergop te trappen dankzij de steile zithoek en de ondersteunende platformdemping. Deze eigenschappen maken de Root Miller een uitstekende keuze voor bikers die houden van technisch terrein en uitdagende afdalingen.