Beleef epische dagen op de trails. Met onze veelzijdige trail- en endurofietsen ben je startklaar voor elk avontuur. Klim met speels gemak bij de berg op, om je vervolgens bergaf in het dal te laten storten.
De trailbike is de allrounder onder de mountainbikes. Dankzij het lage gewicht en de sportieve geometrie kun je gemakkelijk epische tochten met veel hoogtemeters aan. Maar ook bergaf laat de trailfiets je niet in de steek, want dankzij de krachtige vering en demping houd je zelfs op ruige afdalingen de controle. De trailfiets is op geen van beide gebieden een expert, maar voelt zich desondanks zeer comfortabel op beide gebieden en dat is precies wat hem tot een allrounder onder de MTB's maakt.
Gebruiksdoel: zowel toertochten als lastige trails in bergachtig terrein
Vering: 130 mm tot 150 mm, hardtail of fully, robuust maar zo licht mogelijk
Trail of Enduro - Wat past bij mij?
Om te beslissen welke fiets geschikt is voor jou, moet je nadenken over waar en wat je voornamelijk fietst. Hier zijn enkele criteria voor ondergronden en rijstijl om je te helpen beslissen tussen trail en enduro.
Trail
bospaden
singletrails
bergtochten
eerder kleine tot middelgrote sprongen en drops
ontspannen tochten zonder raceambities met de focus op een leuke, speelse rijstijl
lichter
steilere stuurhoek → wendbaarder stuurgedrag op smalle singletrails
steilere zithoek → goede krachtoverbrenging bij het trappen
kortere wielbasis → speelsere rijervaring
lager crankstel → stabiel rijgedrag in bochten
Enduro
singletrails
downhilltrails
grote sprongen en drops
minder focus op de beklimmingen
focus op snelle en technische afdalingen
Hardtail vs full suspension
Beide framevormen zijn te vinden in de trailbikesector. ‘Hardtail’ en ‘Fully’ verwijzen naar twee verschillende soorten mountainbikes, die voornamelijk verschillen in hun vering:
Hardtail MTB’s
De hardtail heeft een verende voorvork en is bijzonder veelzijdig. Hij is zeer geschikt voor het aanleren van een solide basis van rijtechniek – alleen het voorwiel is geveerd.
ongecompliceerd en onderhoudsarm
lichter dan de meeste fully’s
vaak goedkoper in aanschaf
verende voorvork: De verende voorvork bevindt zich aan de voorkant van de fiets en bestaat uit twee vorkpoten die de as van het voorwiel vasthouden. Hij is uitgerust met een veersysteem op basis van een stalen veer of luchtveer en heeft ook een dempingssysteem dat de uitveersnelheid van de veer regelt.
veerweg: De veerweg varieert meestal tussen 80 mm en 140 mm, afhankelijk van het gebruiksgebied van de fiets (bijv. cross-country, trail).
instelmogelijkheden: Veel verende vorken bieden instelmogelijkheden voor de ingaande fase (hoe snel de vering wordt samengedrukt) en de uitgaande fase (hoe snel de vering wordt uitgeschoven), evenals de optie om de voorspanning aan te passen bij luchtgeveerde vorken.
Een hardtail mountainbike heeft alleen vering op de voorvork, terwijl het achterwiel geen vering heeft.
Voordelen:
efficiëntie: Door hun eenvoudiger ontwerp zijn hardtails vaak lichter en hebben ze minder bewegende onderdelen, wat leidt tot een efficiëntere krachtoverbrenging van de berijder naar de fiets. Dit is vooral handig bij het bergop rijden of op gladde trails.
weinig onderhoud: Minder bewegende onderdelen betekent vaak minder onderhoud en lagere onderhoudskosten.
prijs: In de regel zijn hardtails goedkoper dan fully’s met vergelijkbare specificaties.
veelzijdigheid: Zeer geschikt voor cross-country (XC) en trailrijden, waarbij efficiëntie en directe krachtoverbrenging belangrijk zijn.
Full suspension MTB’s (fully’s)
Een fully is, zoals de naam al aangeeft, volledig geveerd – dus met een verende voorvork en een demper achter. Zowel het voor- als het achterwiel is geveerd.
Wat kan een fully:
meer comfort en rijprestaties voor het beoogde gebruiksdoel
meer tractie en stabiliteit wat leidt tot hogere snelheden bergaf en meer controle op lastige passages
verende voorvork: zoals de hardtail, maar vaak met meer veerweg (120 mm tot 200 mm), afhankelijk van het gebruiksgebied (bijv. trail, enduro, downhill).
achtervering: bestaat uit een demper en een achtervorkdriehoek, die er in verschillende uitvoeringen kan zijn (bijv. vier-link, enkel-link).
demper: de demper kan ook worden uitgerust met stalen veren of luchtveren en biedt verschillende instelmogelijkheden voor compressie en rebound.
veerweg: de veerweg van de achtervork varieert, meestal tussen 100 mm en 200 mm, afhankelijk van het gebruik.
Een volledig geveerde mountainbike heeft zowel vering op de voorvork als vering op het achterframe.
Voordelen:
comfort en controle: biedt betere demping op oneffen terrein, wat resulteert in een comfortabelere en meer gecontroleerde rijervaring. Dit is vooral belangrijk op technisch veeleisende trails en afdalingsroutes.
tractie: de vering op het achterwiel helpt het contact met de grond te verbeteren en de tractie te verhogen, wat vooral gunstig is op gladde of steile wegen.
handling: betere handling van obstakels dankzij de extra vering aan de achterkant, wat resulteert in een stabielere rit.
aanpassingsvermogen: geschikt voor veeleisend terrein zoals downhill, enduro of all-mountain, waar handling en demping cruciaal zijn.
De keuze tussen een hardtail en een fully hangt daarom af van de rijomstandigheden en rijstijl van je voorkeur. Hardtails zijn vaak een goede keuze voor beginners of voor bikers die voornamelijk op vlakkere trails rijden of voor training, terwijl fully’s ontworpen zijn voor bikers die meer comfort, tractie en controle nodig hebben op technisch veeleisende trails.
Waar je op moet letten bij het kiezen van de afmontage
Wielen, banden en bandenmaat: 27,5" of 29"?
27,5" banden geven je fiets een speelser en wendbaarder rijgedrag, vooral op krappe paden of in bochten, terwijl 29" wielen je een zeer veilige rit geven, vooral wanneer het er ruw en snel aan toe gaat. Je lichaamslengte kan een rol spelen, want een te grote fiets kan log lijken en moeilijker onder controle te houden zijn.
Velgen
Lichtere velgen zijn vaker te vinden op trailfietsen, omdat ze hier minder harde klappen moeten incasseren en samen met de lichtere onderdelen zorgen voor de goede klimeigenschappen van de fietsen.
Banden
De lichtere band van de trailfiets is iets gevoeliger voor lekrijden als het terrein ruiger wordt, maar geeft je fiets een levendig en wendbaar rijgevoel omdat je er merkbaar sneller mee accelereert.
composés de caoutchouc plus durs → plus résistants
Remmen
Bij schijfremmen kun je over het algemeen onderscheid maken tussen de grootte van de rotors, d.w.z. de remschijven, en het aantal zuigers in de remklauw. Over het algemeen geldt: hoe groter de remschijf, hoe meer remkracht er wordt omgezet. Bij trailbikes zijn de rotors meestal 180 mm tot 200 mm groot en hebben de remklauwen twee of vier remzuigers.
Aandrijving
Het meest gebruikte aandrijfsysteem voor mountainbikes is de singlespeed derailleur. Je schakelt alle versnellingen op de cassette op het achterwiel en hebt maar één kettingblad nodig op de crank.
Voordelen van de singlespeed aandrijving
lager gewicht dankzij minder onderdelen
eenvoudige, intuïtieve bediening – één shifter (of schakelhendel) voor alle versnellingen
minder foutgevoelig en onderhoudsintensief
grote bandbreedte tot 520% - dekt zowel zeer lichte als zeer zware versnellingen
Zadelpen
De dropper zadelpen biedt je een aantal voordelen, vooral als je offroad gaat. De ROSE trailbikes zijn daarom standaard uitgerust met een zogenaamde Vario zadelpen.
kan worden verlaagd zonder af te stappen of te stoppen via een hendel op het stuur
creëert bewegingsvrijheid en veiligheid op steiler of ruw terrein en bij sprongen