Duurzaamheidscode

Duurzaamheidscode

Onze visie en missie voor groen ondernemen

De fiets helpt mee om onze maatschappij geschikt te maken voor de toekomst.

Door ons engagement voor mobiliteit en milieu, onze terughoudende inzet van materialen en grondstoffen en onze verantwoordelijke en faire omgang met handel en mensen wil ROSE dit positieve effect verhogen. De duurzaamheidscode van ROSE verplicht alle medewerkers zich aan de in deze code gedefinieerde visies, doelen en missies te houden en deze in praktijk te brengen.

Ziele@2x

Onze doelen

De fiets moet voortbewegingsmiddel nummer één worden in de lokale mobiliteit. Duitsland moet een fiets-forenzenland worden.

In 2025 is ROSE in al zijn activiteiten klimaatneutraal. In 2018 lag onze CO2-uitstoot nog bij 2815 ton. Het is ons doel deze uitstoot tot eind 2022 actief en door compenserende maatregelen naar minder dan 1500 ton te brengen en drie jaar later uitstootvrij te zijn.

  • Klimaatneutraal in 2025
    Klimaatneutraal in 2025

    Het is ons doel eind 2025 volledig uitstootvrij te zijn.

  • 90% recyclingmateriaal
    90% recyclingmateriaal

    We zullen eind 2022 minimaal voor 90% aan recyclingmateriaal in de verpakking van onze producten gebruiken.

  • Meer digitaal. Minder kilometers.
    Meer digitaal. Minder kilometers.

    Vergaderingen met partners en leveranciers moeten meer online plaatsvinden om onnodige zakenreizen te vermijden.

  • Hernieuwbare energie
    Hernieuwbare energie

    Het is ons doel met zonnecollectoren meer stroom te produceren dan dat we verbruiken.

6 missies

Zo bereiken wij onze doelen

klimaschonende-mobilitaet@2x

1.

Mobiliteit met respect voor het klimaat

ROSE is met zijn assortiment een voorloper op het gebied van duurzame mobiliteit. We zullen onze CO2-uitstoot reduceren en met ons kernproduct, de fiets, ook voor andere bedrijven oplossingen ontwikkelen om duurzamer en met meer respect voor het klimaat te ondernemen.

nachhaltige_materialien@2x

2.

Duurzame materialen

In ons assortiment zullen we fietsproducten met een lange levensduur aanbieden met een zo hoog mogelijke ecobalans. Deze bestaan uit duurzame, gerecyclede of recyclebare materialen.

Vermijden van retourzendingen

De beste retourzending vindt niet plaats.  
Wij helpen je bij de aanschaf van het juiste artikel.

Voordat je bestelt, krijg je een zo duidelijk mogelijke indruk van onze producten: Hoe beter je geïnformeerd bent, hoe kleiner de kans dat je iets terug moet sturen. Maak gebruik van onze gedetailleerde afbeeldingen, de informatie over reserveonderdelen, de maattabellenvoor kleding en schoenen en ons service-aanbod. Het is eveneens belangrijk dat goederen onbeschadigd bij jou aankomen en je bij vragen of problemen snel geholpen wordt. Dit alles resulteert niet alleen in een positieve koopervaring en tevreden klanten maar helpt ook grondstoffen te besparen, onnodige CO2-uitstoot te vermijden en onze planeet een dienst te bewijzen.   

 

Handige links om je te helpen bij je bestelling:  

Maattabellen voor kleding, schoenen en banden 

Tips voor het bepalen van de juiste framemaat

ROSE FAQ

Vind het juiste zadel voor je racefiets 

Tips bij de aanschaf van een MTB-Vork

Gravel guide

 

Verantwoorde omgang met retourzendingen  
We geven inzicht in onze processen  

Voor het verwerken van retourzendingen staan altijd minstens acht medewerkers fulltime ter beschikking. Goederen die volledig in nieuwstaat verkeren, worden direct in ons magazijn ingeboekt. Zodra goederen bijv. schoongemaakt of opnieuw verpakt moeten worden, worden ze gescheiden, verwerkt en vervolgens ingeboekt. Goederen die optische gebreken vertonen maar technisch in orde zijn, worden via de webshop direct als B-keuze verkocht. Op deze wijze kunnen wij 99 procent van de geretourneerde artikelen opnieuw aanbieden. 

Naast het constant verbeteren van onze artikelbeschrijvingen, analyseren wij ook waarom artikelen worden teruggestuurd. Zo kunnen wij nog beter en gerichter reageren. Wanneer jij nog andere ideeën of suggesties hebt om de omgang met retourzendingen te verbeteren, neem dan gerust contact met ons op.




Retourenregister e.V. 

Het is voor ons van belang dat een product zo lang mogelijk meegaat. Om die reden gaan wij op een verantwoorde manier om met geretourneerde producten. Bij andere bedrijven worden deze niet zelden uit gemakzucht vernietigd.

Voor onze strategie wat betreft het behoud van producten hebben wij als ROSE Bikes het retourkeurmerk ‘Save our Returns’ ontvangen. Wij nemen namelijk de volgende maatregelen:

  • Met onze nauwkeurige informatie over maat, kleur, pasvorm en uitvoering, alsmede afbeeldingen en instructies, leiden wij onze klanten naar het gewenste product.
  • Wij streven ernaar retourzendingen, verspilling en vernietiging van goederen te voorkomen.
  • Wij vragen naar de redenen voor retourzendingen om ons aanbod en onze diensten voortdurend te kunnen verbeteren.
  • Wij grijpen elke kans om retourproducten opnieuw te kunnen verkopen.
  • Wij bieden weloverwogen garanties en reparatiemogelijkheden die veel verder gaan dan de wettelijke termijnen.
  • Schenkingen in natura worden doorgegeven aan werknemers en verenigingen, mits de producten geen veiligheidsrelevante gebreken vertonen.
  • Al onze retourzendingen worden in Duitsland verwerkt om uitbuiting in lagelonenlanden tegen te gaan.
energiearmer-transport@2x

3.

Energiearme handel, transport & vermijden van retourzendingen

Onze product- en verzendverpakking worden zo energiearm mogelijk geproduceerd van gerecyclede, recyclebare en opnieuw groeiende grondstoffen. Het ontstaan van afval wordt zoveel mogelijk vermeden, zonder daarbij de uit kwaliteitsgronden geldende eisen uit het oog te verliezen. Verzendverpakkingen worden bovendien wat omvang betreft zo optimaal mogelijk vormgegeven, om leeg volume te vermijden. Met het retourzegel laten wij zien verantwoord met retourzendingen om te gaan. Onder het motto: 'De beste retourzending vindt niet plaats', hebben wij enkele maatregelen getroffen:

meer informatie
soziale-verantwortung@2x

4.

Sociale verantwoording & faire arbeidsvoorwaarden

ROSE wil een verantwoordelijke werkgever zijn. Daarbij hoort ook dat we ons inzetten voor de attractiviteit van onze vestigingen, vooral die van het hoofdkantoor in Bocholt. Tegelijkertijd motiveren wij onze leveranciers en partners om ook te zorgen voor faire arbeidsvoorwaarden en hun medewerkers te beschermen en te ondersteunen - en dat zonder een wereldverbeterbende of moreel superieure houding aan te nemen. Arbeidsomstandigheden en een gelijkberechtiging zijn in ons handelen van groot belang. We respecteren dat we bij deze vraagstukken rekening moeten houden met culturele en regionale verschillen. Wij deinzen er echter niet voor terug deze omgang waar nodig aan te spreken.

umweltfreundliche-produktion@2x

5.

Milieuvriendelijke productie & werkplaatsen

Een hulpbronnenefficiënte, digitale en biodiverse infrastructuur en een daarbij passende instelling van de medewerkers maakt het ROSE mogelijk de CO2-uitstoot enorm in te perken. WIj werken allemaal actief aan de doorontwikkeling van onze missie en ondersteunen elkaar wederzijds om het gezamenlijke doel van klimaatneutraliteit in 2025 te bereiken.

Rose Bike 2008 750x512PX jpg

6.

Garantie op recycling

Zelfs de beste fiets bereikt op een gegeven moment het einde van zijn levenscyclus. Om bij de aanschaf reeds te kunnen garanderen dat recycleerbare materialen op milieuvriendelijke wijze worden hergebruikt en niet-recycleerbare materialen vakkundig worden verwerkt, werken wij ook op dit gebied continu aan oplossingen om de milieubalans te optimaliseren. Demontage en recycling zijn voor jou als klant gratis. Indien de staat van de fiets reparatie en verder gebruik in het kader van sociale projecten toelaat, behouden wij ons het recht voor de fiets te reviseren en aan dergelijke projecten te overhandigen.