Binnenbanden voor de mountainbike
MTB-binnenbanden
Binnenbanden voor mountainbikes: butyl en latex, sclaverand en autoventiel, 26 inch en 29 inch
Fietsen en banden worden in de MTB-sport op oneffen, vaak met stenen bedekte wegen uiterst zwaar belast. Niet alleen aan de buitenband worden hoge eisen gesteld, ook de binnenband moet gewapend zijn tegen wortels en stenen. Afhankelijk van de aard van de ondergrond moet de bandenspanning steeds worden aangepast en hierdoor ontstaat wrijving. Voor binnenbanden voor mountainbikes zijn hierdoor bijzondere productiemethodes nodig, zodat dit verschijnsel het hoofd geboden kan worden. De hier aangeboden binnenbanden zijn zowel door het gekozen materiaal als door het brede palet aan maten speciaal geschikt voor mountainbikebanden.
Heb je een vraag over MTB-binnenbanden?
Wordt mijn ROSE mountainbike tubeless of met binnenbanden geleverd?
Wij van ROSE zijn overtuigd van de voordelen van tubeless banden voor mountainbikes (ook al blijven veel collega's met binnenbanden rijden). Je nieuwe MTB wordt nog steeds verzonden met voorgemonteerde binnenbanden. Dit is simpelweg te wijten aan de beperkte houdbaarheid van het afdichtmiddel. Anders zouden we de banden niet optimaal kunnen oppompen. Een andere reden: Als je liever met een binnenband op je MTB rijdt, moet je niet eerst het afdichtmiddel uit je banden halen en de banden reinigen.
Hoeveel gram weegt een MTB-binnenband?
* Binnenbanden voor Plus-banden en anti-lekbanden niet inbegrepen.
De klassieke butylbinnenband weegt een goede 200 gram per binnenband, terwijl de lichte versies een paar gram van de weegschaal halen. Latex binnenbanden zijn net iets lichter en verbeteren ook de rolweerstand. Wie de weegschaal echter minimaal wil belasten, moet gaan voor de duurdere thermoplastische binnenband, die in de lichte versie zelfs tubeless systemen verslaat en bovendien de beste lekbescherming biedt onder de binnenbanden.
butyl | Butyl Light | latex | TPU | TPU Light | |
---|---|---|---|---|---|
26" | ca. 190–210 g | ca. 110–130 g | ca. 125 g | ca. 80 g | ca. 42 g |
27,5" | ca. 200–220 g | ca. 140–150 g | ca. 135 g | ca. 82 g | ca. 44 g |
29" | ca. 210–230 g | ca. 160–170 g | ca. 145 g | ca. 85 g | ca. 46 g |
* Binnenbanden voor Plus-banden en anti-lekbanden niet inbegrepen.
Werkt tubeless sealant ook met een MTB-binnenband?
Nee, de afdichtingsmelk en de binnenband zijn hier niet voor ontworpen. Er zijn echter anti-lekbinnenbanden die vooraf zijn gevuld met een speciaal afdichtmiddel. Net als bij een tubeless band worden gaatjes in de binnenband dus vanzelf weer gedicht. Voor normale binnenbanden zijn ook leksprays beschikbaar, die na een defect worden aangebracht. De band wordt opgepompt met perslucht en tegelijkertijd wordt het lek gedicht.
Kan ik op een MTB overstappen van een sclaverandventiel op een autoventiel?
Niet zomaar. Een autoventiel vereist een velgboring van 8,5 mm - ten opzichte van 6,5 mm voor sclaverand. Voor een binnenband met een schraderventiel moet je het gat in de velg uitboren. Dit is meestal mogelijk bij een voldoende brede aluminium velg, maar niet aan te raden zonder voorafgaande kennis. Als je je band alleen bij het tankstation wilt oppompen, kan dat ook zonder problemen met ventieladapters van sclaverand naar autoventiel.
Kun je 26 inch binnenbanden gebruiken op een 27,5 inch velg?
Ja. In het algemeen is het raadzaam een MTB-binnenband in de juiste maat te gebruiken - d.w.z. een 650B-binnenband op 650B-velgen. Toen de nieuwe 27,5" wielstandaard werd ingevoerd, gebruikten zelfs bandenfabrikanten oude 26" binnenbanden om de nieuwe 27,5" banden te testen. De banden zullen dan echter iets strakker om de velg zitten - en dat maakt natuurlijk elke aansprakelijkheidsclaim ongeldig. Als je echter op je fietsvakantie aan het eind van de wereld geen 27,5" MTB-binnenband kunt vinden, kan een 26" binnenband een optie zijn als noodoplossing.