• Sorteren:
  • meer filters minder filters

24 zoekresultaten

nnenbanden voor de racefiets

Race-/triatlonbinnenbanden


Binnenbanden voor race en triatlon


Bij de binnenbanden wordt onderscheidt gemaakt tussen de afmeting (diameter) en de breedte van een buitenband. De binnenbanden van race- of triatlonfietsen hebben meestal een sclaverandventiel, omdat dit ventiel vanwege de smalle velgen en door zijn kleine diameter het meest geschikt is. De ventielen zijn ca. 42 mm lang en hebben daarvoor een speciale adapter aan de fietspomp nodig. Het gewicht van de binnenbanden is gering en bedraagt tussen de 50 en 90 gram.

Heb je een vraag over racebinnenbanden?

Hoeveel gram weegt een binnenband van een racefiets?

Een klassieke butylbinnenband weegt ruim 100 gram en meer, terwijl de lichte versies al aanzienlijk lichter zijn. Latex binnenbanden verlagen het gewicht nog verder en verbeteren bovendien de rolweerstand. Voor een maximale gewichtsbesparing moet je echter voor de thermoplastische binnenband kiezen en dus wat dieper in de buidel tasten. Bovendien krijg je ook de beste bescherming tegen lekrijden.

Butyl standaardca. 105–130 g
Butyl Lightca. 50–75 g
Latexca. 70–85 g
thermoplastca. 35–40 g
Thermoplast Lightca. 25 g

* Waarden voor 700C (28") racefietsbinnenbanden in gangbare maten (18-30 mm)
Wat is het voordeel van latex of TPU binnenbanden voor racefietsen?

Latexbinnenbanden en thermoplastische binnenbanden zijn een waardevol alternatief voor butylbinnenbanden, niet alleen vanwege hun lage gewicht. Beide materialen scoren punten door het meer elastische materiaal met beter rolgedrag, TPU wordt ook beschouwd als meer lekbestendig. De verpakkingsgrootte is iets beter met de latexbinnenband, en zelfs aanzienlijk beter met de TPU-versie. De hogere prijs (Thermoplast) of het snellere drukverlies (latex) maakt de butyl binnenband voor de racefiets voor velen toch de eerste keuze.

butylLatexthermoplast
Gewicht-+++
Afm. in opgevouwen toestand-o++
Anti-lekbeschermingo+++
Rolweerstand-++++
Dichtheid++-+
Montage++++
Reparatie+++++
Prijs+++-

++ Uitstekend / + Positief / o Neutraal / - Negatief
Kan ik bij een lekke Tubeless band een reservebinnenband gebruiken?
Ja, dat kan zonder problemen. Als je een lekke band hebt op je racefiets die zelfs met tubeless patches niet kan worden gerepareerd, kun je gewoon een gewone binnenband voor racefietsen gebruiken. Maak hem thuis schoon met een beetje warm water en je kunt hem de volgende keer weer gebruiken als reservebinnenband.
Wat is het verschil tussen normale en Ultralight butylbinnenbanden?

Zoals de naam al aangeeft, zijn butylbinnenbanden met het achtervoegsel Light, Extra Light of Ultra Light (afhankelijk van de fabrikant) gewichtsgeoptimaliseerde racefietsbinnenbanden met een dunnere wanddikte. Dit heeft voordelen en ook nadelen:

  • + Ongeveer half zo licht als normale butylbinnenbanden voor racefietsen
  • + Lagere rolweerstand door minder materiaal
  • - Gevoeliger voor schade door dunnere wanden
  • - Gevoeliger voor montagefouten
  • - Meer drukverlies dan standaard-butylbinnenbanden
Wat betekent de term tube bij racefietsen?
Bij de term tube gaan veel beginners ervan uit dat - quasi ter onderscheiding van tubeless banden - het hierbij gaat om gewone racefietsbanden die met een binnenband worden gereden. In feite is het echter een speciaal type band dat rondom is genaaid (rond een binnenband). Deze worden in speciale velgen zonder velgrand gelijmd en worden vooral gewaardeerd om hun lage rolweerstand en hun soepele rijgedrag. Ze waren vroeger de standaard in de racerij, maar worden zelden aangetroffen in het hobbywielrennen vanwege de complexe montage. Tegenwoordig zijn ze niet alleen relevant in wegwedstrijden, maar ook bij veldrijden en baanwielrennen.