nnenbanden voor de racefiets
Race-/triatlonbinnenbanden
Binnenbanden voor race en triatlon
Bij de binnenbanden wordt onderscheidt gemaakt tussen de afmeting (diameter) en de breedte van een buitenband. De binnenbanden van race- of triatlonfietsen hebben meestal een sclaverandventiel, omdat dit ventiel vanwege de smalle velgen en door zijn kleine diameter het meest geschikt is. De ventielen zijn ca. 42 mm lang en hebben daarvoor een speciale adapter aan de fietspomp nodig. Het gewicht van de binnenbanden is gering en bedraagt tussen de 50 en 90 gram.
Heb je een vraag over racebinnenbanden?
Een klassieke butylbinnenband weegt ruim 100 gram en meer, terwijl de lichte versies al aanzienlijk lichter zijn. Latex binnenbanden verlagen het gewicht nog verder en verbeteren bovendien de rolweerstand. Voor een maximale gewichtsbesparing moet je echter voor de thermoplastische binnenband kiezen en dus wat dieper in de buidel tasten. Bovendien krijg je ook de beste bescherming tegen lekrijden.
Butyl standaard | ca. 105–130 g |
Butyl Light | ca. 50–75 g |
Latex | ca. 70–85 g |
thermoplast | ca. 35–40 g |
Thermoplast Light | ca. 25 g |
* Waarden voor 700C (28") racefietsbinnenbanden in gangbare maten (18-30 mm)
Latexbinnenbanden en thermoplastische binnenbanden zijn een waardevol alternatief voor butylbinnenbanden, niet alleen vanwege hun lage gewicht. Beide materialen scoren punten door het meer elastische materiaal met beter rolgedrag, TPU wordt ook beschouwd als meer lekbestendig. De verpakkingsgrootte is iets beter met de latexbinnenband, en zelfs aanzienlijk beter met de TPU-versie. De hogere prijs (Thermoplast) of het snellere drukverlies (latex) maakt de butyl binnenband voor de racefiets voor velen toch de eerste keuze.
butyl | Latex | thermoplast | |
---|---|---|---|
Gewicht | - | + | ++ |
Afm. in opgevouwen toestand | - | o | ++ |
Anti-lekbescherming | o | + | ++ |
Rolweerstand | - | ++ | ++ |
Dichtheid | ++ | - | + |
Montage | ++ | + | + |
Reparatie | ++ | ++ | + |
Prijs | ++ | + | - |
++ Uitstekend / + Positief / o Neutraal / - Negatief
Zoals de naam al aangeeft, zijn butylbinnenbanden met het achtervoegsel Light, Extra Light of Ultra Light (afhankelijk van de fabrikant) gewichtsgeoptimaliseerde racefietsbinnenbanden met een dunnere wanddikte. Dit heeft voordelen en ook nadelen:
- + Ongeveer half zo licht als normale butylbinnenbanden voor racefietsen
- + Lagere rolweerstand door minder materiaal
- - Gevoeliger voor schade door dunnere wanden
- - Gevoeliger voor montagefouten
- - Meer drukverlies dan standaard-butylbinnenbanden