REVEAL – Unlimited Bike Experience Saimaa Cycle Tour Finland

Hey, heb je zin in een fietstocht door Finland, 300 kilometer door de nooit compleet donker wordende nacht?

Ik zal eerlijk zijn: in eerste instantie gingen bij mij alarmbellen rinkelen. Je moet weten dat ik een mountainbiker uit Tirol ben en bergen zijn mijn ding. Ik hou van lange, steile beklimmingen en technische afdalingen. Hoe kun je een wielertocht van 300 km vergelijken met een mountainbikemarathon? Helemaal niet, zeggen mijn wielrenvrienden. Bovendien daalt mijn energieniveau op z’n laatst vanaf 21.00 uur drastisch en ik kan me niet voorstellen dat ik de hele nacht door kan fietsen.

Heeft het vooruitzicht van eindeloze landschappen met meren, ontspannen sauna-avonden en veel kaneelbroodjes me overtuigd? Ja!

Van saunaboottochtjes tot zalmdiners

Een Finse zomer zoals je je die kunt voorstellen: Tijdens de eerste dagen in Lappeenranta verkenden we het unieke merenlandschap en de dorpjes tijdens korte fietstochten en genoten we van eersteklas koffie (en kaneelbroodjes natuurlijk) in de plaatselijke koffiebranderij. De temperaturen waren altijd gematigd, niet te heet, niet te koud, maar goed om gebruik te kunnen maken van de vele sauna's die beschikbaar waren. De meest bijzondere van alle saunasessies en ook de beste van alle avonden was zeker onze trip met Emma. Emma is een Floating Sauna – een saunaboot. We namen haar mee op een tochtje over het meer naar een afgelegen baai. Sauna –  een sprong in het koele water – sauna – afkoelen.

Volledig ontspannen verzamelden we ons in het kleine eetgedeelte van de Emma en proefden van Fins bier en zalm die door de booteigenaren zelf was gerookt. Tussen de roze lucht en het diepblauwe meer werden we met volle magen teruggebracht naar onze accommodatie.

Klinkt perfect, en dat was het ook – avonden als deze vergeet je niet snel.

300 km door de nacht – Saimaa Cycle Tour

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet een beetje nerveus was in de dagen voorafgaand aan de tour. 'Het is geen wedstrijd' als mantra hielp niet veel – de racesfeer was er gewoon. Ik ben het gewend van mountainbikewedstrijden en toch was er die ongewone component. Ik wist gewoon niet wat ik kon verwachten. We bespraken met onze nieuwe Finse vrienden welke punten belangrijk zouden zijn voor mij als nieuweling op de racefiets: Niet overpacen voorkomen dat je een hongerklop krijgt.

Op de startdag hadden we tot 's avonds de tijd om de laatste hand te leggen aan onze uitrusting, veel koolhydraten te eten en vooral te rusten. Vroeg in de avond gingen we op weg naar het kleine dorpje Imatra, waar zich al talloze fietsers hadden verzameld op het evenemententerrein. Om 19.30 uur zond een Fins lied het eerste startblok weg en een half uur later mochten wij ook wegfietsen – aangemoedigd door de plaatselijke bevolking.

Ik voelde me geweldig. Met een grote groep fietsten we in een stevig tempo door prachtig afgelegen, heuvelachtige landschappen. Mijn overmotivatie werd echter al snel getemperd. De eerste stop op kilometer 40. Even wat langzamer en bij het eerste Food-Station stoppen.

Tijdens de volgende 50 kilometer sloten we ons aan bij een hechte Finse groep. Het tempo was absoluut niet comfortabel voor mij en ik bleef maar denken aan de goedbedoelde woorden van onze Finse vriend Lieven, die een ervaren racer is: 'Speed kills, not distance'. Ik negeerde de twijfels. Misschien omdat het precies de juiste hoeveelheid inspanning was die het leuk maakte, of omdat de algehele enthousiaste sfeer aanstekelijk werkte.

We besloten om bij bijna elke Food-Station te stoppen, dus ongeveer elke 50 kilometer. Daar tankten we bij met koffie en cola, bananen, zoute augurken en zoete koekjes. Bij kilometer 120 namen we een lange pauze voor een warme maaltijd en keek ik voor het eerst op mijn horloge – middernacht! Het was duister, maar niet donker. De volgende uren gingen snel voorbij en mijn benen werden langzaam maar zeker traag. Om 2.30 uur kwam de zon op aan de schijnbaar eindeloze horizon en kleurde het meer en de lucht bloedrood.

Wat een endorfine-kick! Plotseling was ik er absoluut zeker van dat ik het zou redden.

05:00 uur - kilometer 200

Niet alleen mijn benen werden moe. Cafeïne en suiker hadden geen merkbaar effect meer, elke hap was een pure verplichting. Nu was het tijd om het hoofd uit te schakelen en te trappen, trappen, trappen. Tegelijkertijd was ik compleet verrast over hoe goed ik me voelde. Geen pijn, geen krampen, geen gedachten meer over opgeven. En, het bekende vertrouwen in mijn lichaam – deze 100 lukken ook nog!

Nog 1 kilometer te gaan

De laatste meters vormden we een grote groep van verschillende wielrenners. Een diepe mannenstem klonk:  gas, gas, gas! Sommige renners volgden deze aanmoediging op en voerden het tempo nog wat op. Ik moest er niet meer aan denken om te versnellen, ik hield mijn tempo vast en was zielsgelukkig toen ik na 300 km, 2800 hoogtemeters en vele uren in het zadel eindelijk de finishlijn in Imatra passeerde. Ondanks het vroege tijdstip was de sfeer bij de finish uitgelaten en was niemand geïnteresseerd in tijden of gemiddelde snelheden – we hadden het gehaald! Deze ervaring neemt niemand ons meer af.

Hoe ROSE in Finland terechtkwam

In onze zoektocht naar de juiste fietsbestemming voor een avontuur met de REVEAL werden we aangetrokken tot het mooiste merengebied ter wereld. Geniet van het magische licht van de middernachtzon terwijl je door schilderachtige landschappen en dorpjes fiets op de REVEAL. Dat moet een reis waard zijn. Deze 300 km lange fietstocht door Finland – de Saimaa Cycle Tour – is een nieuw avontuur in onze reeks ‘Unlimited Bike Experiences’.

Speciale dank gaat uit naar onze samenwerkingspartners die ons door hun thuisland hebben geleid en onderweg voor drankjes, snacks en warme dranken hebben gezorgd.

De fiets

reveal_magazin_bikes

REVEAL

De racefiets speciaal voor lange afstanden