Maik the Mechanic - Niet triest als het vriest

Of je fiets nu wordt opgeslagen of dat je doorrijdt: In de koude tijd van het jaar is er meer onderhoud nodig dan anders. Van ketting en remmen tot de banden. En e-bikes hebben een nog uitvoerigere behandeling nodig. Maik the Mechanic legt uit waarop je moet letten om je fiets gereed te maken voor de winter.

Ik sla mijn fiets op:

» Maak de hele fiets grondig schoon en verwijder het vuil van de onderdelen van de aandrijving.

» Poets ketting, achterderailleur, voorderailleur, geleiderollen en cassette. Smeer vervolgens de ketting met olie, bedien de versnellingen en leg de ketting op het kleinste blad.

» Een goed geventileerde, droge plaats is de perfecte opslagplaats voor de winter.

» EuJe fiets kan staan of aan een muurhouder hangen. Hang hem waar mogelijk niet verticaal op. Dat is niet goed voor hydraulische remmen.

» Als de fiets verticaal moet hangen, controleer dan eerst over er lucht in het remsysteem zit en ontlucht waar nodig.

» Pomp banden regelmatig op, want ze kunnen beschadigd raken als ze lange tijd zonder lucht gestald staan.

Ik fiets door:

» Sommige mensen hebben het over de ‘drieklank van het fietsonderhoud’: In de winter zijn vooral ketting, remmen en banden op jouw hulp aangewezen.

» Ketting en tandwielen: maak deze onderdelen zorgvuldig schoon en olie ze telkens weer. Gebruik viskeuze olie, zodat deze niet zo snel door de regen wordt weggespoeld.

» Maak de fiets regelmatig schoon met een fietsreiniger om vuil en eventueel strooizout te verwijderen. Gebruik geen hogedrukreiniger.

» Er zijn speciale wassen en oliën voor het frame die conserveren en beschermen tegen corrosie.

» Verende voorvork: Let op, bij ijzige kou (vanaf -4 en kouder) nemen de prestaties af omdat de hydraulische olie dikker wordt.

» Banden: Rijd je veel op sneeuw of ijs, schakel dan over op spikes of speciale winterbanden.

» Als je een display of boordcomputer hebt: Raak niet in paniek als het display wat langzamer reageert. Door hun ontwerp reageren LCD-schermen trager in koude omstandigheden. Als je fiets buiten staat, verwijder dan het display.

» Bij velgremmen kan er tussen de remblokken vuil komen wat kan leiden tot slechtere remprestaties. Reinig de remblokken en velgremflanken regelmatig.

» Bij sterke temperatuurschommelingen kan er condensatie ontstaan in de bowdenkabels. Als dit bevriest, werken remmen of versnellingen niet meer naar behoren.

Ik heb een e-bike:

» Accu’s zijn gevoelig voor vorst. Dat is tijdens het fietsen niet aan de orde, aangezien de tractiestroom de accucellen verwarmt. Gebruik echter bij langere pauzes een neopreen hoes.

» Als de fiets permanent buiten wordt gestald bij temperaturen onder nul, moet de accu worden verwijderd en bij kamertemperatuur worden bewaard en opgeladen. Plaats hem het beste kort voor het fietsen in de e-bike.

» Haal displays of boordcomputers uit de houder.

» De accu van een e-bike moet tussen de 40 en 70 procent opgeladen zijn als hij wordt opgeslagen. Dat betekent ook: controleer het oplaadniveau om de twee tot drie maanden en laad de accu waar nodig op.