Crossbanden
Heb je een vraag over crossbanden?
De maat of breedte van de band hangt volledig af van hoe je je gravelbike definieert en op welke ondergrond je voornamelijk rijdt. Enkele van de meest voorkomende bandenmaten voor gravel staan in de tabel:
Wielmaat | Franse benaming | Inch-maat | ETRTO |
---|---|---|---|
27,5" | - | 27,5x1.20" | 30-584 |
28" | 700x30C | 28x1.20" | 30-622 |
27,5" | - | 27,5x1.35" | 35-584 |
28" | 700x35C | 28x1.35" | 35-622 |
27,5" | - | 27,5x1.50" | 40-584 |
28" | 700x40C | 28x1.50" | 40-622 |
27,5" | - | 27,5x1.75" | 47-584 |
28" | 700x45C | 28x1.75" | 47-622 |
27,5" | - | 27,5x2.00" | 50-584 |
28" (29") | 700x48C | 28x2.00" (29x2.00") | 50-622 |
Bandenbreedtes van 30 of 50 mm worden eerder zelden gebruikt en alleen voor zeer zware weg- of terreinbanden. De massa van de allround-banden ligt in de gulden middenweg tussen 35 mm en 45 mm bandbreedte. Uitzondering: Cyclocrossbanden hebben meestal een maat van 700x33C (ETRTO: 33-622), aangezien de UCI geen bredere banden toestaat voor cyclocrosswedstrijden.
De vorm van het profiel hangt net als de bandbreedte af van het gewenste gebruik. Wil je veel kilometers maken en gebruik je je gravelbike het liefst op de weg en lichte bospaden? Of schiet je graag over grindpaden en ben je niet bang voor een trail hier en daar? Alles valt of staat met de juiste band, het nummer één tuningonderdeel voor gravelfietsen.
Bandenbreedte | Profiel | Focus | Rolweerstand | Offroad-Grip | Doel van het gebruik |
---|---|---|---|---|---|
Smal | Licht | Snelheid | Gering | Gering | Weg, droge bospaden, fijn grind |
Medium | Matig | Veelzijdigheid | Matig | Goed | Gemengd terrein, grover grind, vochtige bosgrond |
Breed | Sterk | Plezier | Hoog | Hoog | Grof grind, natte natuurlijke ondergrond, stenen, lichte trails |
In de praktijk zijn er ook combinaties van brede banden met weinig profiel (meer demping op de weg, rijden op zand) of smalle banden met een sterk profiel (modderbanden, crossbanden). De tabel is derhalve slechts bedoeld als een grove indeling voor basisbegrip.
Absoluut! Gravel- en crossbanden profiteren net zo goed van de met vloeibare latex afgedichte tubeless banden als hun MTB-tegenhangers. De belangrijkste voordelen hier:
- betere lekbescherming door ‘zelfplakkende’ banden
- lagere bandenspanning mogelijk, dus meer comfort/grip
- minder rolweerstand door ontbrekende binnenband
- gewichtsbesparing (afhankelijk van de eerder gebruikte binnenband en de hoeveelheid sealmelk)
Dit is al merkbaar op weg. Maar hoe meer je van de weg afgaat, hoe meer de bovengenoemde voordelen in het spel komen. Door de bredere banden en de lagere bandenspanning - in tegenstelling tot racefietsen - is de montage vaak eenvoudiger en zijn er minder problemen met de afdichting.