Gravel
Adventure
Race
Everyday
-
Backroad AL EQ
Dare to explore everyday – equipped for daily tours. vanaf € 2.541,01
E-Gravel
Welke fiets past bij mij?
Adventure
Jouw aluminium allrounder voor allroad en dagelijks gebruik
Voor alles wat je buiten de gebaande paden wilt beleven
Met limited edition lak
en toponderdelen
Backroad AL
vanaf € 2.032,60
vanaf 9,2 kg
Backroad
vanaf € 3.049,41
vanaf 8,1 kg
Backroad Limited
vanaf € 4.523,79
vanaf 8,1 kg
en toponderdelen
Everyday
Blend Gravel
€ 1.219,16
vanaf 10,0 kg
Deze fiets maakt de eerste stap een stuk makkelijker
Backroad AL EQ
vanaf 11,3 kg
Jouw aluminium allrounder voor allroad en dagelijks gebruik
Backroad EQ
vanaf 10,5 kg
Uitgerust voor jouw ontdekkingstochten
vanaf € 2.541,01
vanaf € 3.354,46
Race
Backroad FF
vanaf € 3.557,82
ca. 8,5 kg
Voor performance buiten de gebaande paden
E-Gravel
Jouw aluminium bike ondersteunt je, waar je ook gaat
vanaf € 3.049,41
vanaf 17,3 kg
Modern en met power
door de grote stad
Jouw bike om nog langer nog meer te ontdekken
Backroad AL Plus
vanaf € 3.456,14
vanaf 13,3 kg
Backroad Plus EQ Flatbar
Backroad Plus
EQ Flatbar
EQ Flatbar
door de grote stad
Backroad Plus
vanaf € 2.846,05
vanaf 14,3 kg
Cyclestories
Beleef epische avonturen
Advies
Advies nodig?
Eén fiets voor alles: Wat je kunt verwachten met een gravelbike
Sneller dan een mountainbike, speelser dan een racefiets: de Gravelbike (Engels voor: grindfiets) wordt door veel fietsers al lang gezien als de perfecte allround of, beter nog, allroad bike. Hij geeft je de vrijheid om elk pad onderweg te nemen – geasfalteerd of bestraat, onverharde weg of bospad, kreupelhout of grindpaadje. Ga waar je maar wilt, geef gas, wanneer je maar wilt. Voor een sportieve ronde na het werk, uitgebreide weekendtochten of de dagelijkse rit naar het werk. De gravelbike combineert snelheid, offroad actie en natuurbeleving. Het is jouw bike als je alles wilt en op zoek bent naar een multitalent.
Gravelbikes danken hun veelzijdigheid vooral aan drie factoren:
- Een sportieve framegeometrie die geschikt is voor lange afstanden,
- snelle maar ook voor offroad geschikte banden,
- lichte, robuuste componenten die geoptimaliseerd zijn voor het beoogde gebruik.
Comfortabele racer voor op elk terrein – de geometrie van de gravelbike
Laten we beginnen met de framegeometrie: Vergeleken met een racefiets is het frame van een gravelfiets langgerekter – voor meer richtingsstabiliteit op veranderend terrein. Je zit ook iets meer rechtop en krijgt zo een beter overzicht, meer comfort op lange afstanden en een veilig gevoel bij afdalingen. De Backroad en Backroad AL verschillen alleen in nuances als het gaat om de geometrie van het frame. Terwijl je op de Backroad iets sportiever zit, biedt de Backroad AL een iets rechtere zithouding.Gravelbanden: Snel op de weg, veilig offroad
Het meest zichtbare verschil tussen een racefiets en een gravelfiets zijn ongetwijfeld de banden. Pure wegracers vertrouwen op smalle banden zonder profiel voor de laagst mogelijke rolweerstand. Een gravelfiets daarentegen moet voldoende tractie bieden, zelfs op losse ondergrond, en tegelijkertijd schokken en trillingen absorberen. De banden zijn daarom breder en voorzien van meer profiel – en ze groeien mee met jouw behoeften. Daarom is de Backroad ook verkrijgbaar in weg- of offroad-varianten, die zich onder andere onderscheiden door verschillende banden.Versnelling, rem & co.: Het beste van de race- en mountainbikewereld
Wat voor de banden geldt, geldt ook voor de onderdelen. Betrouwbare remmen zijn offroad onmisbaar, schijfremmen zijn standaard op gravelfietsen. De versnellingen zijn gebaseerd op mountainbiketechnologie om te voorkomen dat de ketting losschiet en blijven zelfs onder belasting schakelbaar. En het stuur is verkrijgbaar in een klassieke aerodynamische vorm of breder uitlopend voor meer controle op offroad terrein. Een klikpedaal of platform daarentegen blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur, zelfs op gravelfietsen – onze pedaalgids biedt wat hulp.
Carbon of aluminium: Wat zijn de verschillen?
Als mensen denken aan een gravelfiets van carbon, denken ze meestal aan het gewicht. Enkele honderden grammen besparing ten opzichte van aluminium frames spreken voor zich – vooral tijdens een klim. Maar carbon heeft ook andere voordelen: Het maakt het frame extreem stijf, wat zorgt voor een directe krachtoverbrenging. Bovendien kan het flexibel worden gebouwd op gewenste plaatsen voor meer comfort. Dat carbon gevoeliger is dan aluminium is slechts gedeeltelijk waar. Desalniettemin: Als je je gravelbike ook als alledaagse fiets gebruikt en vaak parkeert, ben je misschien beter af met een aluminium frame.
Gravel-versnellingsgroepen: single of double? Elektronisch of mechanisch?
De meningen over de aandrijving lopen uiteen: De trend gaat duidelijk in de richting van singlespeed aandrijvingen, met slechts één kettingblad aan de voorkant. De voordelen: Gemakkelijker schakelen offroad, minder gewicht, minder foutbronnen. Als je daarentegen veel kilometers op de weg wilt maken en waarde hecht aan fijn schakelen en een constante cadans, zijn double aandrijvingen het overwegen waard. Of je mechanisch of elektronisch wilt schakelen is ook aan jou. De moderne elektronische systemen werken alleen met een volle accu. De versnellingskabels vallen weg en het schakelen gaat sneller, stiller, moeitelozer en betrouwbaarder. Eenmaal geprobeerd, gaan er slechts een paar weer terug naar het oude. Meer over versnellingen.
Wat zijn de voordelen van een e-gravelbike?
Met een e-gravelbike kun je langere, fysiek zwaardere routes rijden en jezelf nog steeds sportief uitdagen. Ga onbezorgd op avontuur of doe het gewoon eens rustig aan. Een e-gravelbike biedt ook volledig nieuwe mogelijkheden voor forenzen. De Backroad AL Plus met zijn Mahle-naafmotor is zelfs aan de buitenkant nauwelijks als e-bike te herkennen. Met een gematigde motorondersteuning en actieradius is hij ontworpen om een comfortabel niveau aan ‘wind in de rug’ te bieden tijdens je dagelijkse tochten. De Backroad Plus met Shimano EP8 middenmotor biedt daarentegen vol vermogen en actieradius – voor sportieve tochten van een hele dag met veel hoogtemeters.
Bikepacking: Kun je op vakantie met de gravelbike?
Snel, geschikt voor alle terreinen en lange afstanden: Een gravelfiets is gemaakt voor meerdaagse fietsavonturen. Je blijft wendbaar genoeg om gas te geven, zelfs als je fiets volgepakt is – op de weg of offroad. Om geen ruimte te verspillen in je fietstassen, hebben alle Backroad modellen ook talloze bevestigingspunten aan het frame en de vork – voor bidonhouders, bagagedragers en nog veel meer. Zo blijft alles op zijn plaats, zelfs als je over heuvels en door dalen fietst.
Kan ik een spatbord en bagagedrager op een gravelbike monteren?
Als je in weer en wind rijdt of regelmatig bagage meeneemt, kunnen spatborden en/of bagagedragers ook handig zijn op een gravelbike. Om die reden hebben alle Backroad-modellen overeenkomstige bevestigingspunten om beide veilig te monteren. Als je altijd een achterdrager en spatborden voor je gravelbike wilt, zijn de Backroad, Backroad AL en Backroad Plus ook verkrijgbaar in een EQ-versie (EQ voor equipped). Hier zijn het spatbord en de bagagedrager al voorgemonteerd.
Zijn er dames- en herenmodellen gravelfietsen?
Net als de meeste sportfietsen moet de gravelbike bestand zijn tegen grote krachten en toch zo stijf mogelijk blijven om je trapkracht efficiënt om te zetten in voortstuwing. Het aanbieden van damesmodellen met een lage bovenbuis voor gravelbikes zou daarom ten koste gaan van de duurzaamheid en performance. Alle Backroad modellen hebben echter een licht aflopende bovenbuis, waardoor de standover-hoogte lager is dan bij klassieke diamantframes. Voor minder lange dames en heren is de Backroad ook verkrijgbaar in een framehoogte van 50 cm, de Backroad AL zelfs in een framehoogte van 46 cm.
Zijn er ook gravelbikes met een recht stuur?
Gravelbikes hebben meestal een racefietsstuur, een zogenaamde drop bar. Deze bieden veel gripmogelijkheden en brengen je in een aerodynamische rijpositie. Als je de veelzijdigheid van een gravelbike wilt ervaren in een meer ontspannen houding, dan is de Backroad Plus EQ Flatbar misschien wel jouw fiets. Het platte stuur geeft je een brede, gecontroleerde grip met een rechtere zithouding – ideaal voor sportieve, snelle tochten of het dagelijkse woon-werkverkeer.
Of je kunt het rustig aan doen en ontspannen – met onze conceptbike Hobo. Deze heeft een robuust retro-stalen frame en kan op een speelse maar zeer ontspannen manier worden bereden met zijn flatbar stuur dat licht naar achteren is gebogen. Net als de BACKROAD-modellen biedt de hippe stalen gravelbike veel bevestigingspunten en zelfs de mogelijkheid om een bagagedrager aan de voorkant te bevestigen.
Waar kan ik een proefrit maken op een ROSE gravelbike?
Weet je niet zeker welke gravelfiets bij jou past? Je kunt alle gravelfietsen ook ter plekke testen in ROSE Biketown Bocholt – of je kunt ons bezoeken in een van onze winkels of shop-in-shop gebieden in meer dan 15 steden in Duitsland en Zwitserland. De beschikbaarheid van de testfietsen kun je gemakkelijk vooraf controleren op onze Store-pagina's. Hier heb je ook de mogelijkheid om direct een afspraak te maken voor een proefrit. Als je het al zeker weet, kun je je grave;bole natuurlijk ook gemakkelijk online kopen – of, als je dat wilt, vooraf een afspraak maken voor een telefonisch adviesgesprek.