Laat de grenzen van het asfalt verbleken.
Het begon met een idee dat zich tot een trend ontwikkelde en nu in een beweging is uitgemond: gravelbikes zorgen voor flink wat opschudding in de fietswereld. Tussen de crossfiets en endurance-racefiets heeft ze een volledig nieuwe fietscategorie geëtableerd die zo veelzijdig is als de ondergrond waarop hij zich thuisvoelt. De trend komt uit de VS waar fitness, beweging en belevenis hoog staan aangeschreven. Voor wie een racefiets te exclusief is en ook graag op niet geasfalteerde wegen rijdt, is de gravelbike een uitkomst. Comfort is in deze fietscategorie belangrijk en daar is bij de ontwikkeling van het frame en de onderdelen dus goed op gelet. De zithouding is duidelijk meer gestrekt dan bij rasechte racemachines, de bovenbuis is korter, de balhoofdbuis iets langer. Een beter overzicht en de meer ontspannen zithouding zorgen voor meer rijcomfort. Door een grotere wielbasis is de fiets spoorvast en beschikt hij over meer rijstabiliteit. Dit wordt bereikt door een langere achtervork die eveneens voor een rustigere loop zorgt. De geometrie is derhalve uitermate geschikt voor lange afstanden. Door de bredere banden heeft de gravelbike goede allroundeigenschappen en komt hij op bijna alle ondergronden goed uit de voeten. Banden tussen 28 en 35 mm breed zijn in deze categorie gangbaar.
Op grind-, veld- en bospaden overtuigen ze met veel grip - wie meer op asfalt rijdt, kan ook smallere exemplaren monteren. De bredere banden zorgen allemaal voor meer comfort wat vooral bij langere afstanden voordelig is. Ook de veiligheid is uitermate goed omdat gravelbikes meestal met schijfremmen zijn uitgerust. Lange afdalingen, haardspeldbochten en ongunstige weersomstandigheden maken jou met een disc brake aan je zijde niet meer bang. En zo presenteren zich gravelbikes als comfortabele, veelzijdige trainings- en toerfietsen die zich in nagenoeg alle omstandigheden helemaal op hun gemak voelen.