Race

Ontdek de gravelbike voor snelheid op ruwe ondergrond

Race

Met deze racemachine kun je je eigen grenzen verkennen – of het nu in een spannende gravelrace is of speels met vrienden in de strijd om de volgende KOM.

Advies

Advies nodig?

  • Advies over fietsen – in de winkel In onze winkels kun je fietsen testen en je door onze bike-experts laten adviseren. Winkels bekijken
  • Advies over fietsen – telefonisch Wil je persoonlijk spreken met een bike-expert van ROSE? Maak dan een afspraak en wij bellen je terug! Afspraak maken
  • Advies over fietsen – e-mail We beantwoorden graag al je vragen rondom het thema fietsen. Onze klantenservice staat voor je klaar en adviseert je graag. E-mail sturen
  • Jouw fiets voor snelle offroad actie

    Welcome to the competition. Bij gravelracen draait het om performance en seconden, om zweet en het plezier van snelheid. Behaal nieuwe offroad-records en maak je klaar voor je volgende gravelrace. In de categorie Gravel Race vind je jouw fiets voor volle snelheid op en naast de weg. Gemaakt voor snelheid en voor iedereen die dat echte racefietsgevoel wil overbrengen op gravel.

    Inhoudsopgave

    In tegenstelling tot adventure-gravelbikes, die zich tussen racefietsen, mountainbikes en trekkingfietsen bevinden, neigen race-gravelbikes duidelijk meer richting racefietsen. De rijpositie is typisch voor racefietsen, in plaats van maximale rustige loop telt de wendbaarheid in snelle bochten. Aerodynamisch geoptimaliseerde frames, velgen met een hoog profiel en cockpits uit één stuk zijn ook te vinden in deze categorie.

    Zoals gebruikelijk bij racefietsen staan stijfheid en een lichtgewicht constructie voorop. Carbon is het toverwoord, of het nu gaat om het frame, de wielen of andere onderdelen. Je zult tevergeefs zoeken naar verings- of dempingselementen en een buitensporig aantal schroefpunten. Hoewel het mogelijk is om fietstassen te bevestigen, zijn race-gravelfietsen niet ontworpen voor lange bikepacking-avonturen.

    Dit is ook merkbaar in de banden: Snelle bandprofielen en breedtes van rond de 40 mm zijn gebruikelijk en houden de rolweerstand laag. Een smaller stuur verkleint ook het gebied dat wordt blootgesteld aan wind. En last but not least is het verzet belangrijk. Hierdoor blijven er meer reserves over voor snelheidsbereiken die het verschil maken in de race.

    Race Gravel Bike
    Adventure Gravel Bike
    Rijgevoel
    wendbaar, behendig
    rustige loop, spoorvast
    Zitpositie
    efficiënt, sportief gestrekt
    comfortabel, evenwichtig sportief
    Focus
    lichtgewicht constructie, aerodynamica
    veelzijdigheid, comfort voor lange afstanden
    Toepassing
    trainingstochten, races
    gemengde tochten, bikepacking

    Racefiets of race-gravelfiets? Welke fiets past bij mij?

    Als je moet kiezen tussen een racefiets en een gravelfiets, is je routekeuze, of beter gezegd de verhouding tussen de ondergronden, van cruciaal belang. Beide fietsen zijn snel en de geometrieën lijken ook erg op elkaar. Maar als je maximale performance op asfalt wilt, is de racefiets nog steeds de beste keuze. Passages met kasseien, compacte grindwegen en stevige bospaden kunnen ook met een racefiets worden bereden. Het comfort en de grip lijden echter onder deze uitstapjes.

    Als wegen daarentegen een noodzakelijk kwaad voor je zijn om op de volgende gravelbaan te komen en je ook reserves wilt hebben voor ruwer of losser terrein, dan is een gravelbike de juiste keuze. Op zulk terrein presteert een race-gravelbike niet alleen sneller, maar is hij ook veiliger, comfortabeler en biedt hij betere bescherming tegen lekrijden. Als je dan toch meer op de weg wilt rijden, kun je altijd smallere banden monteren.

    Welk versnellingssysteem moet ik kiezen?

    De schakelgroep is niet alleen de spil van je krachtoverbrenging, maar ook een factor op de weegschaal. Hoogwaardige materialen, technologieën en features worden daarom ook weerspiegeld in de prijs. In principe zijn alle groepen echter ontworpen voor gebruik op je race-gravelbike. De grote fabrikanten Shimano en SRAM volgen in sommige gevallen verschillende filosofieën, maar werken op een vergelijkbaar niveau.

    In de prestatiegerichte gravel-racecategorie hebben elektronische versnellingen met hun snelle, nauwkeurige schakelmanoeuvres zich al gevestigd en zijn krachtige schijfremmen hoe dan ook onmisbaar geworden. De vraag blijft: singlespeed of double speed – welk schakeltype ben jij?

    • singlespeed: voor snel schakelen op gevarieerd terrein, minimaliseert gewicht en foutbronnen
    • double speed: voor fijnere versnellingsstappen en constantere trapfrequenties, vooral bij hoge snelheden
    • Shimano: ‘klassieke’ STI-schakellogica, iets snellere reactietijd, grotere batterij
    • SRAM: intuïtieve eTap-schakellogica, volledig draadloos, uitneembare batterijen
    • Classified: elektronische naaf-/kettingaandrijving, combineert de voordelen van single en double aandrijvingen

    Wat zijn de voordelen van trainen met een vermogensmeter?

    Vermogensmeters, zoals die op de BACKROAD FF zijn geïnstalleerd, vormen de ideale basis om je training te controleren en succes meetbaar te maken. Het voordeel ten opzichte van snelheids- of hartslagmetingen ligt in de vergelijkbaarheid van de resultaten. Net zoals snelheid afhankelijk is van factoren zoals tegenwind of rugwind, weerspiegelt de hartslag alleen de reactie van het lichaam op een belasting. Er wordt geen rekening gehouden met de invloed van buitentemperaturen, slaap, voeding of ziekte.

    Een vermogensmeter meet daarentegen je werkelijke prestaties – in tegenstelling tot je hartslag ook zonder vertraging. Dit betekent dat je altijd precies weet hoeveel watt je trapt en dat je je trainingsvoortgang beter kunt aflezen, nauwkeurige intervaltrainingen kunt uitvoeren, je calorieverbruik nauwkeuriger kunt berekenen en kunt trainen op basis van fitnessindicatoren zoals de FTP-drempel.

    Welke accessoires zijn handig voor een race-gravelbike?

    Wie voor een race-gravelfiets kiest, heeft vaak al de basisbenodigdheden zoals een helm, bril, kleding, gereedschap en verzorgingsproducten. Natuurlijk kun je niet om een set pedalen heen – voor nieuwkomers en mensen die overstappen op de racefiets, afhankelijk van het voorkeurssysteem, is ook een paar fietsschoenen nodig. We raden ook aan om een race-gravelbike om te bouwen naar tubeless, waarvoor de juiste tubeless accessoires nodig zijn.

    Andere aanbevolen accessoires:

    Speciale accessoires voor de BACKROAD FF:

    FAQ

    Is een race-gravelfiets geschikt voor beginners?
    Dat hangt af van wat je van plan bent met je fiets. Als je op zoek bent naar een racefiets voor offroad rijden, dan is een gravelracer perfect. Als je op zoek bent naar een snelle touringfiets voor offroad-avonturen, moet je ook een adventure-gravelfiets overwegen. Als je nog geen ervaring hebt met een racestuur en alleen op fietsen met een zeer rechte zithouding hebt gereden, is het zeker de moeite waard om een proefrit te maken.
    Is een race-gravelfiets ook geschikt voor toertochten?
    Avec un vélo de gravel de course comme le BACKROAD FF, vous pouvez bien sûr faire des randonnées à vélo aussi. La position assise est toutefois plus conçue pour l'efficacité que pour le confort. En fonction de votre approche sportive ou décontractée de la randonnée, un vélo de gravel de la catégorie Adventure pourrait être plus approprié pour une utilisation principalement en randonnée.
    Kan ik bikepacking-tassen op de BACKROAD FF monteren?
    Voor de BACKROAD FF zijn een frametas en een bovenbuistas verkrijgbaar. In principe kun je er ook extra tassen op kwijt. Het maximale systeemgewicht, bestaande uit het gewicht van de fiets plus de lading (berijder en bagage) is 120 kg. Een adventure-gravelbike biedt echter meer bevestigingspunten en een geometrie die meer geschikt is voor toertochten.
    Kan ik spatborden en een bagagedrager op de BACKROAD FF monteren?
    De BACKROAD FF heeft daarvoor geen bevestigingsmogelijkheden. Als je spatborden of bagagedragers wilt monteren, gebruik dan alleen bandsystemen die ook geschikt zijn voor carbon frames.
    Welke voordelen biedt de Chainguide?
    Harde, onvoorziene schokken onder belasting kunnen ervoor zorgen dat de ketting van de kettingbladen loopt, ondanks enkele kettingbladen met een smal profiel. Omdat dergelijke botsingen niet ongewoon zijn bij gravelraces, hebben we op de BACKROAD FF een kettingkast gemonteerd die de speling van de ketting beperkt en zo voorkomt dat de ketting eraf loopt.
    Heeft het zin om over te schakelen op tubeless?
    Tubeless systemen bieden een betere lekbescherming en het voordeel van een lager gewicht en een lagere rolweerstand. Je kunt ook met minder luchtdruk op de banden rijden, wat de grip en het comfort verhoogt. Tubeless heeft zich daarom al lang een plaats verworven in de gravelracerij.
    Is de BACKROAD FF voorbereid voor tubeless?
    Alle BACKROAD FF-modellen hebben tubeless-compatibele velgen en banden. Tubeless velglint is ook voorgemonteerd. Afhankelijk van het model heb je naast tubeless afdichtingsmelk ook tubeless ventielen nodig.
    Hoe kan ik de vermogenswaarden van de vermogensmeter aflezen?
    Om je wattagewaarden weer te geven, heb je een compatibele fietscomputer, een sporthorloge met een vermogensweergave of je smartphone nodig. Zowel de Quarq als de 4iiii powermeters zijn compatibel met Dual-Band en kunnen via ANT+ of Bluetooth worden verbonden met compatibele apps of eindapparaten.
    Kan ik twee maten bestellen om uit te kiezen in de winkel?
    Als je twijfelt over de maat, kun je het beste een afspraak maken voor een proefrit. We zorgen dan dat de gewenste maat wordt besteld en ter afhaling voor je klaarstaat in de winkel.
    Kan ik een proefrit maken op een fiets zonder afspraak?
    Ja, dit is in principe mogelijk. In dit geval moet je echter rekenen op wachttijd en bezoek je ons bij voorkeur doordeweeks, ruim voor sluitingstijd.