Gravel schakelgroepen gids

Waaruit bestaat een gravel-groepset, wat kenmerkt zo’n groep en welke groep is geschikt voor het door jou beoogde gebruiksdoel? Hieronder beantwoorden we al jouw vragen.

Veelzijdige gravel-groepsets voor elk gebruiksdoel

Gravel-groepsets combineren de voordelen van MTB- en racefietsgroepen zodat je tijdens het gravelen voor het schakelen over alles beschikt wat je nodig hebt. De onderdelen van een gravelgroep zijn afgestemd op het rijden op gravel, grind of trails en vormen een doordacht concept voor divers gebruik.

Waaruit bestaat een gravel-groepset?

Een groepset bestaat uit alle onderdelen die tot de aandrijving behoren evenals de remmen. We leggen uit welke onderdelen tot een groepset behoren, waar aan de gravelbike de onderdelen gemonteerd zijn en wat de verschillen tussen de groepsets zijn.

Een groepset is grotendeels verantwoordelijk voor de performance van versnellingen en remmen. De belangrijkste verschillen liggen in de gebruikte technologieën en het materiaal en hebben dus invloed op de kwaliteit en het gewicht van een groep.

Crankstel (A)

Crankstel

De crank is het onderdeel van de fiets waaraan het pedaal is bevestigd en zorgt er, met behulp van het kettingblad, voor dat de trapkracht naar de aandrijving en dus de fiets wordt geleid.



Schakel-/remhendelcombinatie (B)

Schakel-/remhendelcombinatie

Je gebruikt de schakel- en remhendelcombinatie van de schakelgroep om de voor- en achterremmen te bedienen en de versnellingen te bedienen.


Achterderailleur (C)

Achterderailleur

De achterderailleur is verantwoordelijk voor het schakelen op het achterwiel. De ketting van je gravelbike loopt over de cassette en door de achterderailleur. Door de shifter (mechanisch of elektronisch) te bedienen, wordt de achterderailleur in werking gesteld en de lopende ketting naar het volgende tandwiel geschoven.



Remklauw (D)

Remklauw

De remzuigers bevinden zich in de remklauw en drukken de remblokken tegen de remschijf om wrijving te creëren en zo het wiel af te remmen.


Cassette (E)

Cassette

De cassette bevindt zich op het achterwiel van de fiets en bestaat uit tandwielen van verschillende grootte waarover de ketting loopt. De verschillende maten bepalen de weerstand en dus in welke versnelling je wilt fietsen.



Ketting (F)

Ketting

De ketting van je fiets is een verbindingsstuk. Hij rust zowel op het tandwiel als op het voorste kettingblad. Wanneer je trapt, brengt hij de kracht over op de band en zet die om in aandrijving.


Voorderailleur (G)*

Voorderailleur

De voorderailleur regelt de loop van de ketting en zorgt er bij een fiets met een dubbelspeed aandrijving voor dat je vooraan tussen twee kettingbladen kunt schakelen.



*op een fiets met een dubbelspeed aandrijving vind je hier de voorderailleur.

Welke gravel-groepsets en merken zijn er?

Er zijn zowel mechanische als elektronische groepsets, met singlespeed of dubbelspeed aandrijving. Als je voornamelijk offroad rijdt met veel hoogteverschil, dan is een fiets met een singlespeed aandrijving voor jou een goede keus. Rijd je graag op onverharde paden, maar wil je bij lange tochten niet afzien van fijne versnellingssprongen, kies dan een dubbelspeed aandrijving.

De ROSE gravelbikes, de BACKROAD en BACKROAD AL, dzijn afgemonteerd met gravel-groepsets van SHIMANO, SRAM, CLASSIFIED en Campagnolo


Wat betekent singlespeed of dubbelspeed?

Een singlespeed aandrijving (bijv. 1x11) betekent dat de fiets slechts één kettingblad heeft en je derhalve minder versnellingen tot je beschikking hebt. Dat hoeft niet te betekenen dat je wat mist. Een singlespeed aandrijving is door de enkele shifter comfortabeler en gemakkelijker in het gebruik. Bovendien maken een kleiner versnellingsbereik en grotere versnellingssprongen de fiets zeer geschikt voor offroad gebruik en kortere ritten. Vooral op korte, pittige klimmetjes biedt een grotere overbrengingsverhouding voordelen, omdat je op het terrein tussen de trails sneller in de juiste cadans kunt komen.

Met een dubbelspeed (bijv. 2x11) aandrijving rijd je met twee kettingbladen waardoor je meer versnellingen tot je beschikking hebt. Ja, meer is soms ook meer. Maar alleen, als je ook echt meer versnellingen nodig hebt. Een dubbelspeed aandrijving biedt een groter versnellingsbereik en fijnere, kleinere sprongen wat vooral bij lange afstanden of lange beklimmingen voordelig is. Uiteindelijk kun je overal rijden met een dubbelspeed aandrijving zonder bang te hoeven zijn dat je niet genoeg versnellingen tot je beschikking hebt.

Denk er eens over na wat voor type renner je bent en waar je met je gravelbike wilt gaan rijden. 

SHIMANO

De gravel-groep van SHIMANO heet GRX

Bij de ontwikkeling van deze groep, heeft SHIMANO op de beste technologieën uit de MTB- en road-categorieën teruggegrepen. Shimano put uit tientallen jaren ervaring op het gebied van ontwikkeling en productie. De GRX-groep is echter meer dan alleen een aangepaste uitvoering van de SHIMANO MTB- of road-groepen. De GRX RX400, GRX RX600 en GRX RX810 evenals GRX RX810 Di2 zijn SHIMANO's mechanische en elektronische oplossingen voor de gravelbike. We zetten de verschillende GRX-groepen van SHIMANO op een rij en geven aan welke voordelen ze bieden tijdens het gravelen. 

1) Aangepaste versnellingsverhoudingen

De versnellingsverhoudingen van de GRX-groepen zijn aangepast aan de eisen die aan gravelbikes gesteld worden: dat betekent grotere cassettes en een grote bereik.

2) Shadow+ achterderailleurdemping

De van mountainbikes bekende Shadow+ achterderailleurdemping verhoogt de kettingspanning, waardoor het klapperen van de ketting wordt gereduceerd en de ketting offroad minder trilt. Zo loop je minder risico dat de ketting van de derailleur springt en is er minder achtergrondgeluid als gevolg van sterke kettingslagen. Vooral als je een dubbelspeed aandrijving hebt, is de Shadow+ achterderailleurdemping van voordeel. GRX-groepsets met dubbelspeed aandrijving hebben geen narrow wide, maar singlespeed GRX-groepsets wel. Een ander voordeel van Shadow+ derailleurdemping is dat ghost shifting wordt tegen gegaan.

3) Ergonomisch aangepaste shifters

Bij het gravelen heb je grip en controle nodig, vooral als het er offroad stevig aan toe gaat. Verhoogde horentjes op de handvatten en ergonomisch gevormde shifters met een antislipcoating bieden in dit geval uitkomst.

4) Verder buitenliggende kettinglijn

Een belangrijk kenmerk van de gravelbike is de grote bandenvrijheid. SHIMANO heeft hiertoe crankstellen ontwikkeld met een kettinglijn die zich 2,5 mm meer naar buiten toe bevindt. Deze eigenschap van de GRX-groep biedt meer mogelijkheden bij het frameontwerp van gravelbikes evenals meer ruimte voor wielen en banden.

SHIMANO GRX-groepen in detail

GRX RX400

SHIMANO’s instap in de wereld van het gravelen

Geschikt voor: mensen die met gravelen beginnen
Gebruiksdoel: ritten op eenvoudige veld- en grindpaden, woon-werkverkeer, ritten op onverharde paden
Verzet: 2x10
Gemonteerd op: BACKROAD AL

  • Technologie

  • Performance

  • Materiaal

  • Gewicht

GRX RX600

Voor het ontdekken van nieuwe gravelroutes

Geschikt voor:  ambitieuze en ervaren gravel-rijders
Gebruiksdoel: uitdagende gravelroutes, bikepacking, snellere trainingsronden offroad, woon-werkverkeer
Verzet: 1x11 en 2x11
Gemonteerd op: BACKROAD AL und BACKROAD

  • Technologie

  • Performance

  • Materiaal

  • Gewicht

GRX RX810

Geschikt voor: ervaren en professionele gravel-rijders

Geschikt voor: ervaren en professionele gravel-rijders
Gebruiksdoel: uitdagende gravelroutes, langere bikepackingtrips, snelle trainingsronden offroad
Verzet: 1x11 & 2x11
Gemonteerd op: BACKROAD AL en BACKROAD

  • Technologie

  • Performance

  • Materiaal

  • Gewicht

GRX RX810 Di2

Voor elektronische, hoogwaardige gravel-performance

Geschikt voor: ervaren en professionele gravel-rijders
Gebruiksdoel: uitdagende gravelroutes met steile afdalingen op ruw terrein, langere bikepackingtrips, snelle trainingsronden offroad en gravel-racing
Verzet: 1x11 & 2x11
Gemonteerd op: BACKROAD

  • Technologie

  • Performance

  • Materiaal

  • Gewicht

SRAM

Geen specifieke gravelgroep, maar het beste van road en MTB

Gravelen is veelzijdigheid pur sang. En dat is precies hoe SRAM de zaken aanpakt. Het bedrijf biedt geen specifieke gravelgroep aan. Waarom? Heel eenvoudig: SRAM vertrouwt op de bestaande road- en MTB-groepen, die door hun hoogwaardige technologieën ook voldoen aan de hoge eisen die aan gravelbikes gesteld worden. Wat je ook nodig heeft en waar je ook maar met je gravelbike wilt rijden: door de uitgebreide compatibiliteit tussen road- en MTB-onderdelen biedt SRAM je precies wat je nodig hebt.

1) MTB- en road-technologieën voor gravelbikes

De road-groepsets van SRAM zijn door hun geavanceerde technologieën ook perfect voor het gebruik aan gravelbikes. Zo reduceert de ROLLER BEARING CLUTCH het geluid van achterderailleur en ketting, vooral op ruw terrein. De X-SYNC kettingbladen met narrow wide verhogen de kettingspanning. De SRAM Force groepset beschikt over de YAW-technologie, waardoor je nog nauwkeuriger kunt schakelen.

2) Altijd de juiste versnelling

SRAM biedt een versnellingsbereik van tot 520%: voor technisch lastige beklimmingen en veelzijdige gravelperformance.

3) Uitgebreide compatibiliteit tussen MTB en road

Voor gravelbikes biedt SRAM het beste van zowel MTB als road. Op ROSE gravelbikes vind je de mechanische groepsets Apex en Force, evenals de elektronische Force eTap AXS. 

SRAM groepen in detail

APEX

SRAM's instapgroep voor gravel-fanaten

Geschikt voor: beginnende, enthousiaste en avontuurlijke gravel-rijders
Gebruiksdoel: bergachtige gebieden en snelle, oneffen routes
Verzet: 1x11
Gemonteerd op: BACKROAD AL

  • Technologie

  • Performance

  • Materiaal

  • Gewicht

Force

SRAM's moderne road-klassieker met mechanische MTB-aandrijving

Geschikt voor: ambitieuze wielrenners
Gebruiksdoel:  lange afstanden & offroad, bikepacking, racing, bergachtige gebieden
Verzet: 1x11
Gemonteerd op: BACKROAD

  • Technologie

  • Performance

  • Materiaal

  • Gewicht

FORCE eTap AXS

SRAM's moderne road-klassieker met elektronische aandrijving

Geschikt voor: : prestatiegerichte gravelrijders
Gebruiksdoel: lange en lastige tochten, uitdagende graveltochten
Verzet: 1x12
Gemonteerd op: BACKROAD

  • Technologie

  • Performance

  • Materiaal

  • Gewicht

Campagnolo

Wielrentraditie gecombineerd met hoogwaardige gravel-performance

Campagnolo kijkt terug op meer dan 80 jaar wielertraditie en -ervaring. De fabrikant staat bekend als marktleider op het gebied van hoogwaardige onderdelen voor wielrenfietsen. Gedreven door het zoeken naar innovatie, nauwkeurigheid en exclusiviteit, wendt Campagnolo zich voor het eerst tot gravelbikes. Met de nieuwe Ekar groep presenteert het bedrijf zijn oplossing voor hoogwaardige gravel-performance.

Nieuwe Ekar gravel-achterderailleur

De voor gravelgebruik nieuw ontwikkelde Ekar achterderailleur van de Campagnolo Ekar gravel-groepset zorgt door derailleurwieltjes met een verschillende aantal tanden voor een stabiele kettinggeleiding en een rustige loop. De extra demping (clutch) bij de achterderailleur verhoogt de veiligheid en betrouwbaarheid van de kettinggeleider en vermindert achtergrondgeluiden op ruw terrein. De achterderailleur is door de hoogwaardige, robuuste materialen zeer licht en tegelijkertijd stabiel en veerkrachtig.


Geschikt voor: prestatiegerichte gravelrijders
Gebruiksdoel: lange, uitdagende graveltochten, uitdagende beklimmingen en snelle, lange afdalingen
Verzet: 1x13
Gemonteerd op: BACKROAD LIMITED

  • Technologie

  • Performance

  • Materiaal

  • Gewicht

Classified

Innovatieve schakelrevolutie gecombineerd met Shimano features voor gravelbikes

CLASSIFIED zorgt voor een revolutie in de schakeltechnologie. Het Belgische merk heeft zich tot doel gesteld de meest efficiënte aandrijving te creëren met betrouwbare en nauwkeurige schakelacties. Het resultaat is de CLASSIFIED powershift naaf. Deze innovatieve, elektromechanische versnellingsnaaf vervangt de derailleur in zijn geheel. Dit is uitermate revolutionair omdat CLASSIFIED zo een one-by performance aandrijving combineert met de voordelen van het bereik en de vertanding van two-by.

Zo functioneert het

De BACKROAD 2X11 CLASSIFIED is afgemonteerd met de CLASSIFIED powershift naaf en de bekende SHIMANO Di2 shifters. Op de stuurunit is een zender gemonteerd die is verbonden met de hendels van de Di2. Als je de shifters bedient, wordt een signaal verstuurd naar de zender van de powershift naaf. De zender stuurt op zijn beurt een signaal naar het binnenwerk van de naaf. De krachten in de naaf zorgen ervoor dat je van het grote kettingblad met een 1:1 overbrengingsverhouding schakelt naar het virtuele kleine kettingblad met een verhouding van 0,7:1.

Als renner kun je op elke ondergrond eenvoudig, precies, snel en direct schakelen, en dat onder volledige belasting. 22 versnellingen en een versnellingsbereik van 451% staan je ter beschikking. Deze technologie is bovendien extreem onderhoudsarm en ziet er ook nog eens mooi uit. Samengevat: Je rijdt met een singlespeed aandrijving met alle voordelen van een dubbelspeed. Als dat niet revolutionair is.

1) Verder buitenliggende kettinglijn

Een belangrijk kenmerk van de gravelbike is de grote bandenvrijheid. De BACKROAD Classified heeft een ROTOR crankstel met een kettinglijn die zich 2,5 mm meer naar buiten toe bevindt. Deze eigenschap biedt meer mogelijkheden bij het frameontwerp van gravelbikes, evenals meer ruimte voor wielen en banden.

2) Ergonomisch aangepaste shifters

Bij het gravelen heb je grip en controle nodig, vooral als het er offroad stevig aan toe gaat. Verhoogde horentjes op de handvatten en ergonomisch gevormde shifters met een antislipcoating bieden in dit geval uitkomst.

CLASSIFIED Powershift

Ride the revolution

Geschikt voor: zowel prestatiegerichte renners als hobbyisten die waarde hechten aan efficiënt schakelcomfort
Gebruiksdoel: prestatiegerichte gravelen, van lange afstanden of stevige beklimmingen tot meer ontspannen graveltochten door verschillende gebieden
Verzet: 2x11 (met een singlespeed aandrijving)
Gemonteerd op: BACKROAD

  • Technologie

  • Performance

  • Materiaal

  • Gewicht

De keuze is aan jou aan welke gravel-groep je op je fiets monteert. Rijd je offroad met veel hoogtemeters of maak je eerder lange bikepacking tochten over onverharde wegen waar je kleinere schakelsprongen voor nodig hebt. Daarvan is het afhankelijk welke technologieën, schakelprestaties, materialen jij nodig hebt.