Elektrische Racefietsen

Elektrische Racefietsen

Ontdek onze e-bikes die je ondersteunen

Elektrische Racefietsen

Extra kracht voor de zwaarste beklimmingen en energiereserves voor de langste tochten.
  • Reveal Plus

    Reveal Plus

    Lichtgewicht e-racefiets met een actieradius tot 160 km
    vanaf € 2.998,57
    Bekijk de fiets

Advies

Advies nodig?

  • Advies over fietsen – in de winkel In onze winkels kun je fietsen testen en je door onze bike-experts laten adviseren. Winkels bekijken
  • Advies over fietsen – telefonisch Wil je persoonlijk spreken met een bike-expert van ROSE? Maak dan een afspraak en wij bellen je terug! Afspraak maken
  • Advies over fietsen – e-mail We beantwoorden graag al je vragen rondom het thema fietsen. Onze klantenservice staat voor je klaar en adviseert je graag. E-mail sturen
  • Koopadvies elektrische racefiets

    Wat je kunt verwachten met een e-racefiets

    Voordelen van de naafmotor op een e-racefiets

    Zo ver kun je fietsen op één acculading

    FAQ

    Wat is een e-racefiets?
    Een e-racefiets is een racefiets met een elektrische aandrijving die je ondersteunt wanneer dat nodig is. Hij combineert de aerodynamica en lichtheid van een klassieke racefiets met een discrete motor voor langere afstanden en steile beklimmingen.
    Voor wie is een elektrische racefiets de moeite waard?
    • Voor langeafstandsrijders die verder willen fietsen.
    • Voor beginners op de racefiets die beklimmingen makkelijker willen maken.
    • Voor oudere of blessuregevoelige rijders die weer op de fiets willen..
    Hoe snel gaat een e-racefiets?
    Zoals bij de meeste e-bikes is de motorondersteuning beperkt tot 25 km/u, maar je kunt veel meer uit je elektrische racefiets halen met spierkracht. Net als bij een normale racefiets zijn er geen bovengrenzen.
    Hoeveel powermodi heeft de Reveal Plus?
    De Mahle X20 motor van de Reveal Plus biedt drie verschillende ondersteuningsniveaus, die gemakkelijk kunnen worden geselecteerd via de geïntegreerde controller met 1 knop in de bovenbuis. Zo kun je voor elke rijsituatie beslissen of de motor je gematigde, gemiddelde of maximale ondersteuning moet bieden. Je kunt de motorondersteuning ook helemaal uitschakelen om de accu te sparen of om er helemaal voor te gaan.
    Hoe lang moet de accu van mijn e-bike opladen?
    Het duurt ca. 2-3 uur om de 250 Wh accu van de Reveal Plus op te laden, afhankelijk van de resterende capaciteit. Hij kan in minder dan 2 uur worden opgeladen tot 80%. Als je een extra Range Extender hebt, moet je ook rekening houden met ongeveer 1,5-2 uur oplaadtijd.
    Kan ik de accu van mijn e-racefiets vervangen?
    Als de capaciteit van je accu afneemt na jaren van intensief gebruik, kun je deze laten vervangen door een gespecialiseerde werkplaats. In de regel duurt het echter tussen de 500 en 1000 laadcycli voordat de batterij nog maar 80 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft bereikt.
    Wat is het verschil tussen mechanische en elektronische versnellingen?
    Mechanische versnellingen worden traditioneel bediend door schakelkabels en hendelkracht, terwijl elektronische versnellingen worden geactiveerd door op een knop op een servomotor in de achterderailleur of voorderailleur te drukken. Je schakelt zoals gewoonlijk, maar elektronische versnellingen werken nauwkeuriger, met minder hendelkracht en vereisen minder onderhoud. Mechanische versnellingen daarentegen zijn goedkoper en hebben geen batterij nodig.
    Waar moet ik op letten bij een elektrische racefiets?
    Naast het gebruikelijke fietsonderhoud en functionele controles voor de rit, zijn er slechts een paar extra punten waar je op moet letten bij een e-racefiets:
    • Laad de accu regelmatig op, bij voorkeur vóór elke rit.
    • Naleving van onderhoudsintervallen en inspecties, firmware-updates indien nodig.
    • Bescherming tegen diepe ontlading: Lange opslagtijden bij voorkeur bij ongeveer 40-60% acculading.
    • Bescherming tegen extreme hitte, kou, hardnekkig vocht en hoge luchtvochtigheid.
    • Vervang in het beste geval de onderdelen 1:1 of vraag de dealer naar compatibiliteit.

    Wat je kunt verwachten met een e-racefiets

    Dompel jezelf onder in een compleet nieuwe rijervaring en ontdek wat er allemaal mogelijk is. Met een elektrische racefiets kun je elke klim met gemak bedwingen, langere afstanden afleggen en de adrenalinekick op de weg voelen. Of je nu op zoek bent naar een sportieve uitdaging, het gat naar je concurrenten wilt dichten of ontspannen kilometers wilt maken – met de e-racefiets verleg je de grenzen van wat mogelijk is. Kies tussen krachtige ondersteuning voor steile stukken of milde ondersteuning om in je eigen tempo van de omgeving te genieten. Op een elektrische racefiets is de motor ontworpen om je dat onvervalste racefietsgevoel te geven maar tegelijkertijd ook de nodige ondersteuning te bieden. De aandrijving en de accu zijn relatief licht, zodat ze geen grote invloed hebben op het uiterlijk of de bediening. Voor lange tochten zijn de geometrieën speciaal daarop afgestemd, net als bij endurance fietsen. Bredere banden, een uitlopend stuur of extra onderdelen van carbon zorgen voor extra comfort. Omdat carbon als framemateriaal het extra gewicht van de motor het beste kan compenseren, worden e-racefietsen meestal gemaakt van carbon. Want zelfs met een elektromotor is een racefiets nog steeds een sporttoestel dat actief moet worden voortbewogen. Ontdek het zelf en til je rijervaring naar een nieuw niveau. De elektrische racefiets geeft je de vrijheid om verder, sneller en met nog meer plezier te reizen – zonder beperkingen, alleen met wind in de rug. De e-racefiets in een notendop Frame & motor
    • meestal lichtgewicht carbon frames
    • grotere bandenvrijheid
    • lichtgewicht midden- of naafmotor
    • compacte accu (deels uitbreidbaar via Range Extender)
    Geometrie
    • gemiddeld gestrekte zitpositie
    • laag zwaartepunt
    • soepel rijgedrag
    Onderdelen
    • gedeeltelijk geoptimaliseerd voor hogere belasting
    • bandenbreedtes vanaf 30 mm
    • hydraulische schijfremmen
    • double versnellingen, compacte transmissie
    Gebruiksdoel
    • training
    • touren
    • fietsvakantie

    Voordelen van de naafmotor op een e-racefiets

    Als e-bikes nauwelijks herkenbaar zijn als e-bikes, dan is dat vooral te danken aan de ontwikkeling van krachtige naafmotoren. In tegenstelling tot de typische e-MTB middenmotoren die zichtbaar in het trapasgebied hangen, moet je bij de naafmotor dichterbij komen om het te kunnen zien. Hij is niet alleen kleiner maar ook lichter en wordt dus compact in de naaf van het achterwiel geplaatst. Een naafmotor heeft dus niet alleen een visueel voordeel, maar ook een voordeel op het gebied van wendbaarheid en klimvermogen. Ook qua constructie valt er veel te zeggen voor de naafmotor: Hij werkt het efficiëntst bij hogere snelheden en is grotendeels verliesvrij, omdat de kracht rechtstreeks op het wiel wordt overgebracht in plaats van via de kettingaandrijving zoals bij de middenmotor. Dit heeft weer een positief effect op de slijtage van ketting en tandwielen, die eerder lager dan hoger is. Omdat naafmotoren meestal ook stiller zijn dan de middenmotor, is het geluidsniveau geen probleem, zelfs niet op asfalt. Middenmotoren daarentegen domineren wanneer een maximaal koppel vereist is, zelfs bij lage snelheden. Dit biedt vooral voordelen op steile offroad beklimmingen, maar ook bij minder sportieve, zware fietsen. Samenvattend kan dus worden gezegd dat elk systeem zijn sterke punten heeft, maar voor elektrische fietsen vinden de meeste gebruikers dat naafmotoren de overhand hebben. Voordelen naafmotor:
    • lichter dan middenmotoren
    • compacter en onopvallend geïntegreerd
    • efficiënter bij hogere snelheden
    • maximale efficiëntie
    • minder slijtage aan ketting en tandwielen
    • kleinere crankafstand (Q-factor)
    • stiller dan middenmotoren
    Voordelen middenmotor:
    • hogere koppels mogelijk
    • maximaal vermogen, zelfs bij lage snelheden
    • centraal zwaartepunt bij de trapas
    • eenvoudiger wielen verwijderen
    • voordelen offroad en met zware ladingen

    Zo ver kun je fietsen op één acculading

    De accu's in e-racefietsen met naafmotoren zijn meestal kleiner dan in andere e-bikecategorieën. Aan de ene kant zijn hier optische redenen voor, maar bovenal bespaart het gewicht – waar je weer van profiteert als je zonder ondersteuning rijdt, staand fietst of door krappe bochten manoeuvreert. De motor neemt het meestal over op de beklimmingen, maar moet ook elke gram bergop dragen. Betekent dit dat e-racefietsen een kortere actieradius hebben dan andere e-bikes? Zeker niet, en daar zijn verschillende redenen voor. Een daarvan is, zoals gezegd, het gewicht. Op de lange termijn is er gewoon meer motor- en dus accuvermogen nodig om een e-mountainbike van meer dan 20 kg te verplaatsen dan een e-racefiets die half zoveel weegt. Krachtigere offroad motoren verbruiken bovendien meer energie. De optimale efficiëntie van de naafmotoren en de smalle racefietsbanden hebben hier ook een positief effect. Last but not least ben je zelf een bepalende factor, je wilt immers ook sportief zijn op je e-racefiets. En alle spierkracht die je investeert, hoeft niet door de motor te worden geleverd. Dus hoeveel actieradius is mogelijk? Over het algemeen kan worden gezegd dat tochten tot 100 km mogelijk zijn met de Reveal Plus – afhankelijk van hoeveel ondersteuning je nodig hebt, hoeveel hoogtemeters je aflegt, etc. Maar mocht je ooit meer actieradius nodig hebben, dan heeft Mahle daar ook een oplossing voor – in de vorm van een extra accu die je gewoon als een waterfles bij je kunt dragen en op het systeem kunt aansluiten. Met deze Range Extender is tot 60 kilometer extra haalbaar. En dat zou genoeg moeten zijn voor zelfs je langste tochten. De belangrijkste factoren die de actieradius beïnvloeden
    • Gewicht: Dit is inclusief de berijder, fiets en bagage.
    • Hoogtemeters: De motor presteert het beste bergopwaarts.
    • Motorondersteuning: Meer ondersteuning = meer verbruik.
    • Rolweerstand: Afhankelijk van de weg, bandenspanning, banden.
    • Rijstijl: Hoe gelijkmatiger je trapt, hoe zuiniger.
    • Weer: Relevant in extreme hitte, kou of bij tegenwind.
    • Onderhoud: Goed onderhouden aandrijvingen genereren minder wrijving.