ROTOR Bike Components
Creatieve Technologieën voor meer efficiëntie in de wielersport

Met Q-Rings en INpower powermeters het dode punt overwinnen - ROTOR fietsonderdelen

De oorsprong van ROTOR ligt in de visie van de bevriende Spaanse wielerfans Pablo Carrasco en Ignacio Estellés. Zij wilden het dode punt bij het pedaleren overbruggen voor meer performance en zo de aandrijvingstechnologie revolutioneren. Tot 1993 was er het elliptische kettingblad van Biopace van Shimano maar dat kon zich op de markt niet vestigen. Met het Q-Ringconcept hadden de beide Madrilenen een andere benaderingswijze. Constant maximaal vermogen, betere tractie, optimale versnelling en optimaal pedaleren – dat werd ROTOR’s motto. De onderdelen worden in een CNC-werkplaats ter plekke geproduceerd, om de wegen korte te houden en de kwaliteit te bewaken. ROTOR is niet alleen bekend vanwege de innovatieve Q-Rings. De INpower vermogensmeters aan de fiets met sensor aan een of beide kanten van de crank bieden moderne dataregistratie en draadloze technologie voor op de weg, cross en MTB, om sterker, sneller en efficiënter te worden. Teams en individualisten in wielrennen, triatlon, MTB, cyclocross en op de baan rijden tegenwoordig met onderdelen van ROTOR.
 
Snellere acceleratie en tractie – als jij het het meest nodig hebt.
 
Tegenwoordig zijn alle rechten van het merk ROTOR Bike Components in handen van het Spaanse Rotor Technologie Components SL. Zowel uit noodzaak als voor inspiratie streeft het ontwikkelaarsteam rondom de luchtvaartingenieur en advocaat radicale innovaties na zodat hoogwaardige ROTOR onderdelen, zoals ovale kettingbladen, crankstellen, bracketassen en ketting voor de verbetering van de pedaalefficiëntie de wielerwereld ter beschikking kunnen worden gesteld. De gefreesde kettingbladen van hoogwaardig aluminiumlegeringen ondersteunen wereldwijd succesvolle renners uit de wielrenwereld, triatlon en mountainbike. Q-Rings of ronde uitvoering, singel speed, 2- of 3.speed, naast direct mount kettingbladen ook schroef- en spidersystemen van Shimono, SRAM, Race Face, Hawk, Raptor etc. De strijd tegen gewicht, instabiliteit en luchtweerstand evenals een brede compatibiliteit zijn de basis voor de aerodynamische kettingbladen evenals de crankstellen. Vooral bij road en triatlon draagt het Trinity Drilling System met 3x geboorde holle constructie van de crankarmen bij aan een uitstekende gewicht-/stijfheidsverhouding.

Verrijkende compatibiliteit met fietsen van elk merk, uit elk tijdperk en van elk type.

ROTOR gebruikt bij alle crankstellen het UBB designconcept (Universal Bottom Brackets) om ze met alle standaards van bracketassen, crankstellen en frames compatibel te maken. Elk Rotor crankstel kan aan bijna elke fiets gemonteerd worden, ongeachte het bracketastype. Veel verschillende bracketassen zoals BSA, ITA, BB-Lager en Press-Fit in diverse maten van BB30 en BB386 EVO tot Pressfit 30 kunnen aan het UBB-concept voor de montage van de crankstellen als upgrade worden aangepast. Bij de wrijvingsloze UNO componenten met hydraulische technologie wordt met Magura en KMC samengewerkt. ROTOR ontwikkelt nieuwe concepten voor road, triatlon, fixie/track, MTB/XC, marathon, enduro/DH en cyclocross, die het rijgevoel van alle mensen willen verbeteren. En dat is pas het begin…