E-bike versnellingssystemen

De versnellingen vormen het uurwerk van elke fiets. Maar welk belang hebben ze voor e-bikes, waarin verschillen ze en hoe schakel ik eigenlijk correct? Met het juiste advies en vergelijkingsmogelijkheden van diverse versnellingssystemen vind jij gemakkelijk de passende ROSE e-bike!

Welke versnellingssystemen zijn er en waarin verschillen ze?

Versnellingssystemen met geïntegreerde ketting of naaf van merken zoals SHIMANO zijn al jaren goed bekend. Elektronische of zelfs automatische versnellingen zijn echter ook interessant voor e-bikes.

Een hoogwaardige e-bike moet een aangename overbrengingsverhouding, een eenvoudige bediening en een soepel rijgevoel hebben, maar tegelijkertijd de sportieve efficiëntie van verschillende versnellingen bieden. Bovendien verlangt een onderhoudsvriendelijke en robuuste fiets met een krachtige motor ook een slijtvast versnellingssysteem.

Het gebruiksdoel is van groot belang bij de keuze voor een versnellingssysteem. Jouw voorkeuren voor rijstijl en ondergrond geven uiteindelijk de doorslag. Niet alleen het comfort en het gebruiksgemak spelen een grote rol, maar ook de prestaties, de prijs, het gewicht, het materiaal en de technologie van de versnellingen.

Waarop de focus moet liggen, hangt dus af van de vraag wat je met de fiets wilt gaan doen.

Waarin verschillen echter de versnellingssystemen en waarop zijn de prijsverschillen gebaseerd?

De versnellingen zijn voor de fiets van groot belang. Bij een e-bike hangt de keuze voor de juiste versnelling af van verschillende factoren:

1. Positie van de motor

Positie van de motor

Een motor die uw e-bike van voldoende vermogen voorziet, kan op drie verschillende plaatsen worden geïnstalleerd. Aan het achterwiel, in het midden of aan het voorwiel. De doorslaggevende factor is hier de compatibiliteit met verschillende circuits. Eén positie op het voorwiel is een zogenaamde "wielnaafmotor", die even geschikt is voor derailleur- als naafversnellingen. Een middenmotor wordt geïnstalleerd in de buurt van de trapas en is compatibel met elk versnellingssysteem. Daarom is deze positie de meest voorkomende variant in de wereld van elektrische fietsen. Als de motor een achterwielaandrijving is, wordt onderscheid gemaakt tussen een motorreductor en een directe aandrijving. Beide soorten aandrijving worden als zeer krachtig beschouwd en zijn bijna uitsluitend geschikt voor derailleurversnellingen.

2. Koppel

Koppel

Het koppel beschrijft de fysieke kracht die op het wiel wordt uitgeoefend door de motor van de e-bike en de eigen fysieke kracht van de berijde. Dit is bijzonder belangrijk voor de keuze van geschikte versnellingen voor uw fiets, aangezien niet elk type versnelling hoge koppels tot 75 Newtonmeter aankan. Zo zijn momenteel slechts twee naafversnellingen geschikt voor het schakelen van motoren met een zeer hoog koppel van 75 Nm, reden waarom krachtigere technologieën van de merken Enviolo en Rohloff soms duurder zijn dan gewone derailleurs.

3. Bereidheid de fiets te onderhouden

Bereidheid de fiets te onderhouden

Uw persoonlijke bereidheid tot onderhoud beperkt reeds enigszins de keuze tussen verschillende circuits. Terwijl derailleurversnellingen het voorrecht genieten van regelmatige verzorging en onderhoud, blijven naafversnellingen met minder onderdelen grotendeels gespaard van slijtage en onderhoud. 

4. Comfort

Comfort

Het beoogde gebruik is absoluut doorslaggevend voor uw beslissing over de juiste fiets en daarom is het ook een subjectieve perceptie welk versnellingssysteem voor u het juiste is. Voor veel rijders is de ultieme comfortfactor wanneer de versnellingspook gemakkelijk te bedienen is en zo weinig mogelijk inspanning vraagt. Voor sportieve, ambitieuze fietsliefhebbers betekent een veelvoud aan versnellingen ook onbeperkte mogelijkheden en meer vrijheid op elke route. 

Welk versnellingssysteem past bij mij?

Het juiste versnellingssysteem kiezen voor je nieuwe e-bike is niet zo eenvoudig. Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen en de afzonderlijke technologieën ontwikkelen zich steeds verder. Welk versnellingssysteem jij voor je e-bike nodig hebt, hangt af van het beoogde gebruik. Wil je een zo onderhoudsvrij mogelijke variant, dan neig je naar een normale of traploze automatische naafversnelling in combinatie met een middenmotor. Gebruik je de e-bike echter voor langere tochten en sportieve activiteiten, dan raden wij een derailleurversnelling met wezenlijk meer versnellingen aan.

De derailleurversnelling

Geschikt voor ervaren fietsers & e-bike liefhebbers, sport of trekking, bergachtig terrein & sportieve ambities.

Een derailleurversnelling is een van de meest populaire versnellingen voor e-bikes. Hij biedt bepaalde voordelen, vooral voor sportieve snelle fietsen en voor fietsers die hun versnellingen graag zelf bedienen. Door het lage gewicht van een ketting en de mogelijkheid een hoog Koppel

Koppel

Het koppel beschrijft de fysieke kracht die op het wiel wordt uitgeoefend door de motor van de e-bike en de eigen fysieke kracht van de berijde. Dit is bijzonder belangrijk voor de keuze van geschikte versnellingen voor uw fiets, aangezien niet elk type versnelling hoge koppels tot 75 Newtonmeter aankan. Zo zijn momenteel slechts twee naafversnellingen geschikt voor het schakelen van motoren met een zeer hoog koppel van 75 Nm, reden waarom krachtigere technologieën van de merken Enviolo en Rohloff soms duurder zijn dan gewone derailleurs.

te gebruiken, kunnen derailleurversnellingen perfect gecombineerd worden met krachtige motoren van BOSCH, SHIMANO enz.

Dit versnellingssysteem drijft je elektrische fiets aan met behulp van vele onderdelen die met elkaar in wisselwerking staan, wat na verloop van tijd een zeker onderhoud kan vergen. De onderdelen van de derailleurversnelling zijn:








Het schakelproces van een derailleurversnelling beknopt uitgelegd:

De ketting wordt met behulp van de voorderailleur in een cirkelvormige beweging naar de verschillende kettingbladen geleid en creëert op die manier verschillende overbrengingsverhoudingen
. Op het achterwiel gebeurt dit met behulp van de achterderailleur die de ketting van het ene tandwiel naar het andere verplaatst. Schakelen is alleen mogelijk als je aan het rijden bent.

De naafversnelling

Geschikt voor mensen die elke dag op hun urban & city e-bikes rijden, bijvoorbeeld op weg naar het werk.

Een naafversnelling biedt vele voordelen die het comfort van een elektrische fiets verhogen. Een naafversnelling op een elektrische fiets vergt vrijwel geen onderhoud en is niet onderhevig aan grote slijtage, wat de levensduur van de fiets maximaliseert. Door een gesloten opbouw zijn alle componenten verborgen in de achternaaf van het wiel en zo beschermd tegen invloeden van buitenaf, zoals vuil, water, sneeuw en zelfs valpartijen.

Het versnellingssysteem bestaat uit slechts één kettingblad en één tandwiel, is geïntegreerd in de naaf en derhalve niet zichtbaar. Het schakelproces vindt niet plaats via een externe achterderailleur, maar rechtstreeks in de naaf van het achterwiel. Daar bevindt zich een zogenaamde planetaire versnelling, die een mechanisme volgt dat vergelijkbaar is met ons zonnestelsel. De fiets wordt aangedreven door verschillende kleine tandwielen, ook planeetwielen genoemd, die in de rijrichting rond een centraal zonnewiel draaien. Dit betekent dat schakelen bij stilstand in principe mogelijk is.

Een nadeel is dat een e-bike motor met een hoog koppel geremd moet worden, omdat een naafversnelling niet geschikt is voor te veel Nm. Bovendien kan het hogere gewicht van een naafversnelling een uitsluitingscriterium zijn voor rijders die graag sportief onderweg zijn.

Automatisch versnellingssysteem

Geschikt voor eeen breed scala aan toepassingen, zoals hobbyisten of regelmatige fietsers - een zeer eenvoudige en onderhoudsarme oplossing voor comfortabel gebruik van de e-bike

Met een automatische versnelling kun jij je je op andere zaken concentreren. Je hoeft je geen zorgen meer te maken over de juiste versnelling en kunt ontspannen wegfietsen. Of je in dit geval voor een derailleur- of naafversnellingen kiest, is voor de technologie in principe irrelevant. Het systeem bestaat hoe dan ook uit slechts twee hoofdcomponenten: ofwel de normale naaf in het achterwiel (ook ‘hub’ genoemd) of een ketting, samen met een elektronische schakelkast die de tractie beïnvloedt in plaats van de handmatige bediening.

Door het automatische en elektronische versnellingssysteem voel je altijd dezelfde weerstand, ongeacht of de route heuvelachtig of vlak is. Dit komt omdat het kleine schakelkastje jouw cadans en snelheid registreert en voor het systeem analyseert. Schakelen gaat traploos en wegrijden is eenvoudiger dan ooit, zodat het rijgedrag uitermate comfortabel is.

Hoeveel versnellingen moet een e-bike hebben?

Een versnellingssysteem voor e-bikes kan tot 30 versnellingen hebben. Hoe meer versnellingen je ter beschikking hebt, vooral bij derailleurversnellingen, hoe beter je vermogen kan worden aangepast aan de routes en het terreinprofiel. Als je echter meestal op vlak terrein rijdt en versnellingen in de stad nauwelijks gebruikt, is een eenvoudige naafversnelling met maximaal 14 versnellingen voldoende.

Verschillende gebruiksdoelen

  • Bergachtig terrein

    Voor sportieve offroad activiteiten en langere afstanden, kies je voor een derailleurversnelling met een hoog bereik.

  • Heuvelachtige routes

    Voor dagtochten en meer ontspannen routes volstaat een derailleurversnelling met een paar versnellingen minder.

  • Stadsverkeer & vlak terrein

    Voor dagelijkse tochten op tamelijk vlakke routes is een onderhoudsarme naafversnelling of automatische versnelling de beste keuze.

Welk versnellingssysteem je ook kiest, je kunt er zeker van zijn dat dit systeem perfect op de e-bike is afgestemd. Samen met juiste motor, fietsonderdelen & -toebehoren evenals de passende kleding van ROSE ben je met kwaliteit, stijl en power onderweg.

Bekijk nog meer