•  50,000 artikelen direct op voorraad
  •  Gratis retourneren
  •  Individueel advies bij aankoop van een fiets
  •  1 maand recht op retournering
  •  Fietsmontage in Duitsland

Het juiste zadel voor de racefiets
Deze 10 tips helpen je verder!

Onder wielrenners zijn er een hoop grapjes en clichés als het gaat om de keuze voor het verkeerde zadel. Het gaat daarbij niet alleen om impotentie of beenvliesontsteking maar om lange, oncomfortabele ritten. Produtontwikkelaars hebben de afgelopen jaren echter naar atleten en hobbysporters geluisterd en voor alle gebruiksdoelen vind je inmiddels het perfecte racezadel.

Op onderstaande tien punten moet je letten als je een wielrenzadel wilt kopen en inrijden:

  1. Een goed zadel doet zeer: Als je een racezadel test, ben je op de goede weg om het perfecte zadel te vinden. Neem echter de tijd want zelfs het best passende zadel kan de eerste keren zeer doen. Dat komt door het beenvlies op je zitbotjes. Als je de goede positie voor het nieuwe zadel zoekt, ontsteekt het beenvlies, wat echter alleen betekent dat het lichaam zich aan het zadel went. Als je telkens een ander zadel uitprobeert, begint dit proces telkens opnieuw. Pas als er na enkele ritten geen verbetering optreedt, is het zadel voor jou niet het juiste.

  2. Vaker wat nieuws: Als je in de lente je racefiets weer uit de kelder haalt en het zadel niet meer past, kan dat verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat de zitbotjes weer aan het zadel moeten wennen, wat enkele dagen duurt. Mogelijkerwijze is het zadel doorgezeten. Dan heb je dus een nieuw zadel nodig.

  3. Geen angst voor metingen: Elke hardloper kent zijn schoenmaat, maar kent elke fietsers de afstand tussen zijn zitbotjes? Deze maat is van groot belang als je op zoek bent naar het perfecte racezadel. De zitbotjes staan in direct contact met het zadel. Als je op de hoogte bent van de afstand tussen je zitbeentjes kan je bij de aanschaf van een zadel al beter filteren welke modellen in aanmerking komen. Tip: In de ROSE stores in München en Bocholt kun je je met behulp van moderne techniek opmeten laten om het zadel te vinden dat bij jouw lichaam past.

  4. De vraag naar het geslacht: Bij racezadels zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen en die hangen niet alleen maar samen met de geslachtsdelen. Aangezien bij mannen de perineum meestal gevoeliger is en bij vrouwen de schaambeenboog dieper ligt, zijn de fundamentele zitbehoeftes al totaal verschillend.

  5. Leer of kunststof: Een zadel van kunststof is goedkoper en hoeft na aankoop minder lang ingereden te worden. Leer past zich beter aan jouw lichaam aan. Natuurlijk is leer gevoeliger voor weersomstandigheden en moet het regelmatig met zadelvet behandeld worden. Wat in jouw geval het beste past hangt van je eigen voorkeur af.

  6. Snelheid vs. comfort: Bij racefietsen zijn er twee principieel verschillende soorten belasting: het rijden op het schaambeen en het rijden op het zitbeen. De klassieke, naar voren geschoven positie van wielrenners belast het schaambeen, waar je bij comfortabel fietsen het zitbeen belast. Dat heeft natuurlijk invloed op de eisen die je aan het voor jou perfecte zadel stelt. Gebruik je jouw racefiets voornamelijk voor wegwedstrijden of fiets je stevig, maar toch ontspannen naar je werk? Eventueel is de aanschaf van twee verschillende zadels de moeite waard.

  7. Profs hebben lak aan comfort: Bij veel sporttakken kun je de uitrusting kopen die de profs gebruiken en ga je op die manier op zeker. Bij een zadel voor een racefiets is dat niet zo eenvoudig omdat een professioneel zadel niet alleen duur is maar ook is gericht op een zo laag mogelijk gewicht. Meestal wordt voor zulke zadels carbon of titanium gebruikt. Een wielrenzadel voor breedtesporters biedt meer comfort en heeft vaak een gleuf in het midden - dergelijke zadels zijn duidelijk prettiger. Gevoerde wielerbroeken helpen erbij de druk beter te verdelen.

  8. In het lood: Het ligt niet altijd meteen aan het zadel als er iets niet klopt. Vaak zijn het verkeerde instellingen waardoor een prima passend racezadel toch niet tot zijn recht komt. Dat betreft niet alleen de ingestelde hoogte, maar ook de hoek van het zadel. Het zadel moet in het beste geval verticaal gemonteerd zijn, waarbij de neus eventueel iets naar beneden kan wijzen.

  9. Afsluitend de hamvraag: Loop je daadwerkelijk het gevaar op impotentie? Het antwoord op deze vraag is lastig. Moderne racezadels voor mannen beschikken over een gleuf in het midden zodat de balzak niet wordt samengedrukt. Gereduceerde spermavorming heeft echter vooral met oververhitting te maken. Te lang fietsen met verkeerde kleding kan dus (tijdelijk) een negatief effect op de vorming van spermacellen hebben. De juiste fietskleding en een comfortabel zadel gaan op lange termijn klachten tegen. Om oververhitting te vermeiden moet je je zitvlak tijdens het fietsen af en toe van het zadel halen.

  10. Testen, testen, testen: Het perfecte wielerzadel voor alle wielrenners is er niet. Aangezien het zadel de verbinding vormt tussen jou en fiets, moet je erop letten dat het zadel goed zit. Als je er niet voor terugdeinst een paar modellen te testen en de passende ondergrond voor jouw zitbeentjes te vinden, moet je uiteindelijk het perfecte model vinden.