•  50,000 artikelen direct op voorraad
  •  Gratis retourneren
  •  Individueel advies bij aankoop van een fiets
  •  1 maand recht op retournering
  •  Fietsmontage in Duitsland

Maik the Mechanic
Geen frustratie bij vorst

Zowel als de fiets in winter geparkeerd staat maar ook wanneer je doorrijdt is er meer onderhoud nodig dan anders - van ketting en remmen tot banden. Ook e-bikes hebben meer aandacht nodig. Maik the Mechanic legt uit waar je op moet letten om je fiets ook in de winter fit te houden.

IK BERG MIJN FIETS OP:

» Maak de fiets goed schoon en verwijder vuil van de aandrijving

» Reinig ketting, achterderailleur, voorderailleur, geledeidingswieltjes en cassette. Smeer de ketting, schakel door alle versnellingen en leg de ketting op het kleinste blad » Berg de fiets het beste op een goed geventileerde, droge plaats op

» De fiets kan staand of hangend in een wandhouder gestald worden. Hang hem niet verticaal op. Dat is beter voor de hydraulische leidingen

» Als je de fiets wel verticaal ophangt, moet je de remmen eerst op lucht in het systeem controleren en eventueel ontluchten

» Pomp de banden regelmatig op. Als ze langere tijd zonder lucht staan, kunnen ze beschadigen

IK RIJD DOOR MET MIJN FIETS:

» In de winter hebben vooral de ketting, remmen en banden extra aandacht nodig

» Ketting en tandwielen: maak deze regelmatig voorzichtig schoon en vet ze met olie. Gebruik dikke olie die niet zo snel door de regen wordt weggespoeld

» Maak de fiets regelmatig schoon met een fietsreinigingsmiddel en verwijder vuil en strooizout. Gebruik geen hogedrukreiniger!

» Voor het frame zijn er speciale was en olie die het frame beschermen en corrosie tegen gaan

» Verende voorvork: pas op, als het vriest (vanaf -4°C) nemen de prestaties af omdat de hydraulische olie indikt

» Banden: als je vaak op sneeuw en ijs rijdt, kun je kiezen voor spikes of speciale winterbanden

» Als je een display of boordcomputer hebt: raak niet in de paniek als de weergave vertraagd reageert. LCD-displays werken langzamer bij koude temperaturen. Neem het display af als je de fiets buiten stalt

» Bij velgremmen kunnen de remblokken vuil opnemen wat tot slechtere remprestaties leidt. Maak de remblokken en de remoppervlakken regelmatig schoon

» Bij sterk wisselende temperaturen kan er in de bowdenkabels condenswater ontstaan. Als het vriest, kan het gebeuren dat de remmen of versnellingen niet goed functioneren

IK HEB EEN E-BIKE:

» Accu’s zijn gevoelig voor vorst. Rijden bij vorst is niet problematisch omdat tijdens het fietsen de accucellen worden opgewarmd. Tijdens langere pauze’s is een neopreenhoes aan te bevelen

» Als de fiets bij temperaturen onder nul buiten wordt gestald, moet de accu afgenomen worden en onder kamertemperatuur worden bewaard en opgeladen. Plaats de accu pas kort voordat je wilt rijden in de accu

» Neem display‘s of boordcomputers af

» Als je de accu opbergt, moet deze tussen de 40 % en 70 % opgeladen zijn. Het is aan te bevelen de accu alle twee tot drie maanden te controleren en waar nodig opnieuw op te laden