Verende voorvork voor mountainbike<
Tips & Info bij de aanschaf

Bij een mountainbike is een verende voorvork een van de sterkst belaste onderdelen. Een hoogwaardige vork is natuurlijk voor deze belastingen gemaakt, maar vroeg of laat, afhankelijk van hoe vaak je met de fiets rijdt en hoe heftig je het materiaal op de proef stelt, krijg je met slijtage te maken. Na een stevige val is het in de regel aan te bevelen de voorvork te vervangen. Als het tijd is je fiets met een nieuwe voorvork uit te rusten, zijn er in eerste instantie twee vragen: past de nieuwe vork bij het frame? En: wat moet de voorvork kunnen?

Hieronder behandelen we enkele punten die je bij de keuze voor de juiste mountainbikevork verder helpen.


Gebruiksdoel - race of downhill?

Net als de rest van je fiets moet de mountainbikevork passen bij het gebruiksdoel dat jij voor ogen hebt. Als je vooral op snelle trails in het racesegment rijdt, telt elke gram. Daarom moet je in dat geval voor een zo licht mogelijke voorvork kiezen. Bij downhill heb je daarentegen ondersteuning bij sprongen en hobbelige routes nodig en de voorvork moet dan stabiel zijn en goed dempen.



Voor aankoop controleren: de juiste inbouwhoogte

Het hangt van de inbouwhoogte van het frame af welke vork je moet kiezen. Het betreft hier de hoogte van de as van het voorwiel tot het onderste balhoofdlager. Als je kiest voor een voorvork met een andere lengte, heeft dat effect op het stuurgedrag: een kortere voorvork staat voor meer beweeglijkheid. Bij een langere uitvoering is je fiets meer spoorvast, maar is het sturen lastiger. Het is aan te beleven de oorspronkelijke hoogte aan te houden omdat het frame daarop is afgestemd.


Remsysteem, asbevestiging en balhoofdstandaard

Past de voorvork bij jouw remsysteem? Informeer vooraf over welke rem jouw fiets beschikt en kies een bijpassende voorvork. Inmiddels beschikken bijna alle fietsen over een postmount rem. Controleer desondanks of je fiets niet toch met een minder voorkomende IS 2000 rem is uitgerust. Alternatief zijn er ook adapters voor beide systemen. Als je fiets over een velgrem beschikt, moet de voorvork cantileverboorgaten hebben.

Het is belangrijk met welk assysteem het voorwiel in de vork wordt bevestigd. Is dat een snelspanner, de zogenaamde quick release? Gangbaar zijn ook steekassen met 15 mm of 20 mm as.

Belangrijk: Welke balhoofdstandaard heeft je frame? Je hebt de klassieke ahead balhoofdstellen met lagers die zich niet in de balhoofdbuis bevinden, of de inmiddels steeds vaker voorkomende semi-geïntegreerde balhoofdstellen met lagers aan de binnenkant van de balhoofdbuis. De vraag is: welke diameter hebben de lagers voor de stuurkop? De maten kunnen afwijken, als je hier onzeker bent, laat je dan door een expert adviseren.



Uitrusting en extra’s van de mountainbikevork

Je hebt nu een overzicht van de voorwaarden waaraan de verende mountainbikevork moet voldoen om bij jouw frame te passen. Dan kunnen we overgaan naar het leukere deel: welke uitrusting moet jouw vork hebben?

  • Veerweg en veermedium: Hoe langer de veerweg, hoe beter de voorvork op hobbelige passages veert. Vanaf een veerweg van 130 mm heb je de mogelijkheid een instelbare voorvork te kiezen waarbij je de veerweg kunt reduceren. De hardheid is afhankelijk van je gewicht: lichtere renners hebben hardere veren nodig. Het passende veermedium is van groot belang:
  • Luchtvering: Dat is inmiddels de meest voorkomende veer. Het voordeel: hij is ideaal aan het gewicht van de renner aan te passen en is zelf erg licht. Bovendien hebben luchtveren meestal een progressief veergedrag dat ideaal is voor crosscountry of race.
  • Stalen veer: Deze vind je meestal in voordeligere voorvorken. Stalen veren zijn robuust en bieden een lineaire veerweg. De afstemming op het gewicht van de renner is vaak complexer.
  • Instelling rebound en compressie: Een belangrijke functie waarop je bij aanschaf van een mountainbikevork beslist moet letten is de rebound demping. Deze reguleert de uitveersnelheid. In de regel is de rebound bij goedkopere verende voorvorken vanaf de buitenkant instelbaar. De compressie is verantwoordelijk voor de inveersnelheid. De compressie is onder te verdelen in een Low Speed compressie bij langzaam inveren, bijv. glooiing in de ondergrond, en een High Speed compressie bij snel inveren, bijv. sprongen of het rijden over wortels.
  • Platformdemping en Lockout: Deze beide functies zijn in principe doorontwikkelingen van de compressie. De platformdemping reageert alleen bij een bepaalde krachtinwerking op de inveerbewegingen. Deze kan vooraf ingesteld zijn of bij hoogwaardige vorkmodellen ook manueel ingesteld worden. De lockout verhindert de doorstroom van olie in de compressiedemping. Daardoor kan de mountainbikevork niet meer inveren. De lockout kan automatisch of manueel bediend worden. Bij regelmatig gebruik van deze optie zorgt een voorvork met afstandsbediening op het stuur, ook remote genoemd, voor meer comfort.