Race

Ontdek onze bikes voor hoge snelheden

Race

Wees in het voordeel tijdens de wedstrijd - lichte, snelle en aerodynamische racefietsen voor training en competitie op het hoogste niveau

Advies

Advies nodig?

  • Advies over fietsen – in de winkel In onze winkels kun je fietsen testen en je door onze bike-experts laten adviseren. Winkels bekijken
  • Advies over fietsen – telefonisch Wil je persoonlijk spreken met een bike-expert van ROSE? Maak dan een afspraak en wij bellen je terug! Afspraak maken
  • Advies over fietsen – e-mail We beantwoorden graag al je vragen rondom het thema fietsen. Onze klantenservice staat voor je klaar en adviseert je graag. E-mail sturen
  • Wedstrijdracefiets koopadvies

    Wat je kunt verwachten met een wedstrijdracefiets?

    High-tech carbon: De voordelen en verschillen

    Trainen met een vermogensmeter: Hoe de vermogensmeter je helpt

    FAQ

    Is een wedstrijdracefiets geschikt voor beginners?
    Als je nog geen ervaring hebt met een racefiets, zijn endurance fietsen met hun rechtere, comfortabelere zithouding meestal gemakkelijker om mee te beginnen. Hier profiteer je ook van tijdens langere tochten. Als je je echter prettig voelt bij de sportieve rijpositie op een wedstrijdfiets en je je later wilt meten met anderen in wedstrijden, is er niets op tegen om een wedstrijdfiets te kopen. De beste manier om erachter te komen of een racefiets geschikt is voor jou, is door er eerst een testrit op te maken.
    Is een wedstrijdfiets ook geschikt voor fietstochten?
    Natuurlijk kun je ook tochten maken met een wedstrijdfiets zoals de Xlite – vooral als je de snelste van je groep wilt zijn. De sportief-efficiënte zithouding betekent echter ook dat je sneller moe wordt tijdens lange tochten. Duurfietsen met hun comfortabelere houding zijn hier in het voordeel. Voor getrainde fietsers is een wedstrijdfiets echter geen obstakel, zelfs niet tijdens lange tochten.
    Heeft het zin om over te schakelen op tubeless?
    Tubeless systemen bieden een betere lekbescherming en het voordeel van een lager gewicht en een lagere rolweerstand. Bovendien kun je de banden met minder luchtdruk berijden, wat het comfort in slechte wegomstandigheden verhoogt. Hoewel tubeless op racefietsen nog steeds een controversieel onderwerp is onder vrijetijdsfietsers, is het systeem ingeburgerd in de professionele sector.
    Is de Xlite voorbereid voor tubeless?
    Alle Xlite-modellen hebben tubeless-compatibele velgen en banden. Tubeless velglint is ook voorgemonteerd. Afhankelijk van het model heb je naast tubeless afdichtingsmelk ook tubeless ventielen nodig.
    Wat is de gewichtslimiet bij de Xlite?
    Het maximale systeemgewicht voor alle Xlite-modellen is 110 kg. Dit maximale gewicht mag niet overschreden worden en is samengesteld uit het gewicht van de fietser, de fiets, kleding, uitrusting en bagage, die voor dit doel bij elkaar opgeteld worden.
    Hoe kan ik de vermogenswaarden van de powermeter aflezen?
    Om je wattagewaarden weer te geven, heb je een compatibele fietscomputer, een sporthorloge met een vermogensweergave of je smartphone nodig. Zowel de Quarq als de 4iiii powermeters zijn compatibel met Dual-Band en kunnen via ANT+ of Bluetooth worden verbonden met compatibele apps of eindapparaten.

    Wat je kunt verwachten met een racefiets?

    Niet elke racefiets is gemaakt voor wedstrijden – maar deze wel. De competitieracefiets doet geen concessies als het op snelheid aankomt. Prestaties komen op de eerste plaats, of je nu traint of een wedstrijd rijdt. Als je hoge verwachtingen hebt van jezelf en je materiaal en je wilt je kunnen meten met de besten in de groep, dan is een carbon wedstrijdfiets de racefiets bij uitstek.

    De moderne racefiets is een allrounder die zich niet alleen richt op bergetappes of tijdritten, maar ook op het algemeen klassement. Wat nodig is, is de juiste balans tussen aerodynamica, lichtgewicht constructie en stijfheid. De geometrie van het frame is agressief ontworpen – voor een lage, gestroomlijnde en efficiënte rijpositie. Behendig rijgedrag zorgt voor de nodige controle, zelfs bij topsnelheden. Vergeleken met de endurance fiets accepteert de wedstrijdfiets een licht verlies aan comfort en vereist een actiever rijgedrag.

    ‘Speed first’ is het verklaarde motto – en dit wordt ook weerspiegeld in de onderdelen: Lichtgewicht wielen, sommige met high-profile carbon velgen, hydraulische schijfremmen, elektronisch schakelen of volledig carbon cockpits zijn het bewijs van high-tech, lichtgewicht constructie en constante innovatie. Om nog maar te zwijgen over de esthetiek. Kortom: Alleen winnen is leuker.

    De wedstrijdracefiets in een notendop

    Frameconcept:

    • lichtgewicht carbonconstructie
    • aerodynamisch geoptimaliseerd
    • verhoogde stijfheid
    Geometrie:
    • sportief gestrekte zitpositie
    • centraal zwaartepunt
    • wendbaar rijgedrag
    Onderdelen:
    • lichte (aero-)wielen
    • bandenbreedtes rond 28 mm
    • hydraulische schijfremmen
    • elektronische 2-speed versnelling (2x12)
    • trend naar stuur/stuurpen-combi (carbon)
    Gebruiksdoel:
    • training
    • competitie
    • sportieve fietstochten

    High-tech carbon: De voordelen en verschillen

    Carbon domineert de wielersport. Sinds de eeuwwisseling zijn grote touroverwinningen bijna uitsluitend behaald op racefietsen van carbonvezel. Minimaal gewicht, maximale stijfheid, trillingsdemping, zonale flex en eindeloze mogelijkheden voor aerodynamische vormgeving – de voordelen van het hightech materiaal in de racesector zijn opvallend. Zelfs al zijn staal en aluminium nog lang niet uitgerangeerd als framemateriaal: In wedstrijden is er geen ruimte voor nostalgie.

    Toch kan er geen sprake zijn van stilstand. Carbon wordt voortdurend verder ontwikkeld en een wedstrijdfiets met aero-optimalisatie weegt nu net zoveel als een klimspecialist vroeger woog, wat de trend van specialisten naar allrounders verder bevordert. Extreem stijve carbonvezels (zogeheten high-modulus carbon) en complexe productieprocessen maken dit mogelijk. Dankzij het doelgerichte gebruik van deze carbonvezels bespaart een Xlite 06 frame nog eens 100 gram ten opzichte van de Xlite 04 – zonder in te leveren op stijfheid.

    Xlite 04 Materiaal: carbon Framegewicht: ca. 1030g (maat 57)
    Xlite 06 Materiaal: carbon (Hight Modulus) Framegewicht: ca. 870g (maat 57)
    Voordelen van carbon:
    • lichter dan aluminium, staal of titanium
    • hoge stijfheid in verhouding tot gewicht
    • dempt microtrillingen veroorzaakt door oneffenheden in het wegdek
    • flexibel ontwerp voor meer rijcomfort
    • bijna onbeperkt aerodynamisch ontwerp

    Trainen met een vermogensmeter: Hoe de vermogensmeter je helpt

    Vermogensmeters worden af fabriek op veel Xlite-modellen gemonteerd en vormen de ideale basis om je training te controleren en succes meetbaar te maken. Het voordeel ten opzichte van snelheids- of hartslagmetingen ligt in de vergelijkbaarheid van de resultaten. Net zoals snelheid afhankelijk is van factoren zoals tegenwind of rugwind, weerspiegelt de hartslag alleen de reactie van het lichaam op een belasting. Er wordt geen rekening gehouden met de invloed van buitentemperaturen, slaap, voeding of ziekte.

    Een vermogensmeter meet daarentegen je werkelijke prestaties – in tegenstelling tot je hartslag ook zonder vertraging. Dit betekent dat je altijd weet hoeveel watt je op dat moment trapt als je op je compatibele fietscomputer of sporthorloge kijkt. Je kunt je trainingsvoortgang beter aflezen, nauwkeurige intervaltrainingen uitvoeren, je calorieverbruik nauwkeuriger berekenen en trainen op basis van fitnessindicatoren zoals de FTP-drempel. Precies zoals de professionals het doen.

    Powermeter
    Hartslagborstband
    Meetwaarde
    Watt
    BPM (slagen per minuut)
    Meetmaat
    geleverd vermogen
    lichamelijke inspanning
    Nauwkeurigheid
    hoog
    hoog
    Latency
    rechtstreeks
    vertraagd
    Voordelen
    • nauwkeurige prestatieanalyse
    • nauwkeurigere trainingscontrole
    • lagere aanschafkosten
    • fysiologische meetwaarde
    Aanbeveling
    • ambitieuze training
    • voorbereiding op de race
    • basistraining
    • extra vormindicator