Gravelbikes voor heren

Voor mannen die buiten de gebaande paden reizen: Ervaar de perfecte combinatie van performance en comfort om elk terrein te bedwingen. Het avontuur wacht! Vind hier de juiste gravelbike voor jou.

Onze favorieten voor heren

Onze favorieten voor heren

Backroad FF competitieracer van carbon

  

vanaf € 4.879,67
Backroad Licht & sportief – de topper van carbon

    

vanaf € 3.049,41
Backroad AL Allrounder met stevig aluminium frame

    

vanaf € 2.032,60

Everyday Gravel Bikes

Everyday Gravel Bikes

Eén fiets voor alles: Onze Everyday Gravel Bikes zijn gemaakt voor je actieve dagelijkse leven. Ze bieden je gemakkelijke en goedkope instap, bevestigingspunten voor spatborden en bagagedragers en banden voor elk type ondergrond. Ideaal als je sport, vrije tijd en werk wilt combineren.

Blend Sportief en geschikt voor dagelijks gebruik.   vanaf € 1.320,84

Hobo Ongedwongen en robuust.    vanaf € 1.320,84

Backroad AL EQ Veelzijdig en volledig uitgerust.   vanaf € 2.541,01

Adventure Gravel Bikes

Adventure Gravel Bikes

Hier begint je volgende avontuur. Buiten de gebaande paden ontdek je nieuwe landschappen, geniet je van de natuur en ervaar je vrijheid zonder grenzen. Spontaan of gepland, met veel bagage of alleen het hoogstnodige. Wat telt is de ervaring, maar ook de geometrie voor lange afstanden, robuuste onderdelen en allterrain banden.

Backroad AL Allrounder met stevig aluminium frame      vanaf € 2.032,60

Backroad Licht & sportief – de topper van carbon     vanaf € 3.049,41

Race Gravel Bikes

Maximumsnelheid meets onverharde wegen. Race-gravelbikes zijn gemaakt voor performance: licht, aerodynamisch en extreem efficiënt. Dankzij hun wendbare rijgedrag en geïntegreerde vermogensmeters zijn ze ideaal voor snelle trainingen en zware gravelwedstrijden. Hou je van competitie? Dan is dit jouw fiets.

Backroad FF In de competitie bewezen carbon racer – de eerste keuze van onze atleten    vanaf € 4.879,67

PDQ CC racer voor alle ups & downs    vanaf € 2.439,33

E-gravelbikes

E-gravelbikes

Meer power voor jouw tochten: Een e-gravelbike ondersteunt je met een elektrische motor zodat je steile beklimmingen gemakkelijker aankunt en langere afstanden minder afschrikwekkend zijn. Dit betekent niet minder uitdaging – maar meer beleving en meer mogelijkheden om je grenzen te verleggen.

Backroad AL Plus Aluminium gravelbike met lichte naafmotor   vanaf € 3.456,14

Backroad Plus Carbon gravelbike met krachtige middenmotor   vanaf € 3.659,50

Dit moet je weten

Heb je een gravelfiets voor heren nodig?

Waar mannen op moeten letten op een gravelbike

10 tips voor gravel-beginners

FAQ

Welke framemaat heb ik nodig voor mijn gravelbike?
Afhankelijk van het model hangt de juiste framemaat af van je lengte of binnenbeenlengte. Zit je tussen twee maten in? Meestal geldt de vuistregel: Langere benen = kleiner frame, kortere benen = groter frame. Je rijstijl kan ook een verschil maken: Grotere frames hebben een rustigere loop, kleinere zijn wendbaarder. Voor de zekerheid kun je het beste een proefrit maken.
Welk zadel is het beste voor mannen?
Een comfortabel zadel is essentieel – maar comfortabel betekent niet zacht. Mannen hebben vaak smallere zadels nodig met een langere neus. Een centrale uitsparing kan de druk verminderen. Belangrijk: De zadelpositie moet goed zijn, anders helpt zelfs het beste model niet. Als je na de eerste paar ritten pijn ervaart, moet je een kleine wijzigingen aanbrengen in de afstelling voordat je een nieuw model koopt.
Welke kleding moet ik kopen als beginner?
Een helm mag niet ontbreken, evenals een fietsbril om je te beschermen tegen de wind, takken en insecten. Handschoenen beschermen de polsen en bieden bescherming bij een val. Een fietsbroek met broekzeem hoort erbij als je langere afstanden fietst – of je met of zonder bretels fietst is een kwestie van smaak. Een nauwsluitende jersey houdt je droog en een licht windjack beschermt je tegen de plotselinge kou. Bij koelere temperaturen zijn beenstukken of armstukken een praktische toevoeging.
Welke schoenen zijn ideaal voor gravelrijden?
Dat hangt af van de pedalen. Met klassieke platformpedalen volstaan stevige sportschoenen, maar speciale flat pedal-schoenen met een slipvrije zool zijn beter. Als je efficiënter wilt zijn, schakel dan over op klikpedalen – meestal met MTB-systemen waarmee je ook makkelijk kunt lopen. De juiste schoenen zijn verkrijgbaar van sportief tot comfortabel. Bekijk onze pedaalgids.
Welke accessoires moet ik als eerste kopen?
Naast de basisbenodigdheden zoals een pomp en multitool zijn bandenlichters en een reservebinnenband belangrijk. Een momentsleutel is onmisbaar voor alle afstelwerkzaamheden, vooral bij carbon fietsen. Een ketting gaat langer mee als hij regelmatig wordt geolied – vergeet de kettingolie dus niet. Een bidon en -houder zijn handig voor lange tochten, en een slot is zinvol in de stad. Al het andere zal volgen.
Waar moet ik rekening mee houden als ik fiets?
Gravelen is geen wielrennen – hier gaat het om controle en techniek. Rem met vooruitziende blik, oefen gelijkmatig kracht uit op beide remmen. Kom op losse ondergrond iets uit het zadel en houd je armen losjes om schokken te absorberen. Je bovenlichaam moet ontspannen blijven – te veel druk op het stuur kan snel leiden tot gevoelloze handen of kramp. Sterke rompspieren maken lange tochten comfortabeler en voorkomen vermoeidheid.

Zoek je een gravelfiets voor heren?

Zoals vaak het geval is in de sport, hebben mannen het makkelijker: De meeste sportfietsen zijn nog steeds gericht op mannen. Als man zit je meestal aan de veilige kant. Toch worden de fietsen van tegenwoordig meestal uniseks gebouwd – en daar zijn goede redenen voor:
1. Individuele anatomie
Mannen zijn gemiddeld langer en hebben een langere romp – maar niet altijd. Het is daarom veel belangrijker dan modellen voor mannen of vrouwen dat de fiets en framemaat bij jou, je verhoudingen en je mobiliteit passen. Want ook hier hebben mannen en vrouwen de neiging om te verschillen – maar niet noodzakelijkerwijs.
2. Individuele voorkeuren
Je kunt als man flexibel zijn of niet – dat zegt weinig over hoe je je voelt over je zithouding. Of je liever rechtop of gestrekt zit, heeft ook te maken met individuele voorkeuren, training en rijstijl. Dit is nog een reden waarom je veel kunt aanpassen via contactpunten zoals het zadel, het stuur, etc. Verderop lees je hier meer over.
Dus wat is belangrijk?
Bij het kopen van je gravelfiets en het kiezen van de framemaat moet je rekening houden met alle bovenstaande factoren. Met een beetje ervaring zijn geometrietabellen een goede hulp. Echter de beste manier om erachter te komen of een fiets bij je past of niet, is door een proefrit te maken.

Waar mannen op moeten letten op een gravelbike

Pas na een paar tochten weet je of je fiets perfect past. Het zijn vaak de kleine dingen die nog ontbreken. Sommige onderdelen kunnen daarom worden aangepast, terwijl andere kunnen worden vervangen. Hier zijn een paar tips over waar je rekening mee kunt houden voordat je gaat kopen en wat je kunt optimaliseren na de aankoop.
  • Gebruiksdoel: Plan je lange tochten of snelle trainingssessies? Vertrouw je op spierkracht of ga je voor elektrische aandrijving? Elke gravelfiets heeft zijn sterke punten. Hoe preciezer je weet wat je wilt doen, hoe beter je fiets later bij je past.
  • Framemaat: Je binnenbeenlengte is een goed uitgangspunt – een proefrit is nog beter. Als je twijfelt tussen twee maten, kijk dan naar je verhoudingen: Het kleinere frame is misschien te compact voor mannen met een lang bovenlichaam.
  • Zadel: Een zadel dat past maakt het verschil – er mogen geen permanente drukpunten zijn. Test verschillende zithoogtes, posities en hellingshoeken. Een ander zadel, zoals een herenmodel of een trapgewijs opgebouwd zadel, kan helpen bij aanhoudende klachten.
  • Stuur: Een breder stuur biedt meer controle op offroad terrein, terwijl smallere versies aerodynamischer zijn. De juiste maat hangt echter ook af van je schouderbreedte. Als je handen het stuur niet recht vasthouden, kan dit ongemak veroorzaken.
  • Stuurpen: Als je houding te gespannen aanvoelt, is het eerste waar je naar moet kijken het zadel, het tweede de stuurpen. Veel korter moet je hem echter niet maken. Een ongeschikte framemaat kan slechts in beperkte mate worden gecompenseerd via de stuurpen; anders lijdt de rijervaring eronder.
  • Crankstel: De crankarmlengte neemt ook toe met de framemaat. Voor mannen met lange of korte benen kan een crankarmruil nog steeds nuttig zijn als het trappen lange tijd onnatuurlijk aanvoelt.
  • Systeemgewicht: De gewichtslimiet geeft de maximale belasting aan en omvat de berijder, de fiets en de bagage. Niet alleen relevant voor grote mannen, maar ook voor bikepacking-tochten. Dit wordt gespecificeerd in de geometrietabel.

10 tips voor gravel-beginners

Voordat je begint: Denk aan een helm. Klinkt voor de hand liggend, maar wordt vaak vergeten. Veiligheid is het belangrijkst – voor jou en iedereen die om je geeft.
Tip 1: Begin met korte ritjes.
Wen eerst aan je fiets en maak jezelf vertrouwd met de remmen, versnellingen en greepposities. Dit werkt het beste op korte tochten in open terrein.
Tip 2: Rem de remblokken in.
Nieuwe schijfremmen moeten eerst inslijpen voordat ze hun volle werking kunnen ontwikkelen. Rem hiervoor meerdere keren gecontroleerd in plaats van direct een steile afdaling te maken.
Tip 3: Stel het zadel correct af.
Het kost meestal een paar pogingen om de perfecte zitpositie te vinden. Test verschillende zadelinstellingen voor hoogte, hoek en positie. Fietsbroeken verhogen het comfort.
Tip 4: Varieer de bandenspanning.
Te harde banden verminderen de grip en het comfort op offroad terrein. Test verschillende bandenspanningen in het aanbevolen bereik en vind de beste bandenspanning afhankelijk van je rijstijl, terrein en gewicht.
Tip 5: Plan routes van tevoren.
Gebruik de nieuwe routes die je gravelbike mogelijk maakt. Apps zoals Strava, Komoot of GPS-fietscomputers bieden kant-en-klare tochten of helpen je ze te maken.
Tip 6: Zoek naar medefietsers.
Gravelen is het leukst in een groep. Als je nog geen medefietsers hebt, kun je snel gelijkgestemden vinden via fietsclubs, apps, fora of Rose Grouprides.
Tip 7: Oefen pechhulp.
Elke man kan een binnenband vervangen? Soms ziet de band dat niet zo. Als je het van tevoren oefent, zal het in de praktijk sneller gaan. Je fietsmaten zullen je er dankbaar voor zijn.
Tip 8: Stap over op klikpedalen.
Omvallen bij verkeerslichten is geen schande. We kennen het allemaal. Klikpedalen belonen je inspanningen met een soepelere, efficiëntere pedaalslag en meer kracht bergop.
Tip 9: Houd de ketting schoon.
Wacht niet te lang met onderhoud, een schone aandrijving gaat langer mee en bespaart je onnodige reparaties. Wacht niet te lang met het reinigen van de ketting, vooral na het fietsen in de regen.
Tip 10: Stel jezelf doelen.
Gravelrace of een meerdaagse bikepackingtocht – het is gemakkelijker om te trainen met doelen. Maak een trainingsplan, zorg dat je genoeg te eten hebt en gun jezelf van tijd tot tijd een pauze.